میزان تاثیر مصرف صبحـــــــــانه در یادگیری دانش آموزان
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان

میزان تاثیر مصرف صبحـــــــــانه در یادگیری دانش آموزان

 

سالهایی را که کودک در مدارس ابتدایی می گذراند از نظر تغذیه دوره مهمی است ،زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سالهای اول زندگی است ولی باید توجه داشت  که هر مرحله از رشد متکی بر روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار میدهد. 

 

   اصولا" دانش آموزان به 3 وعده غذای اصلی و 2 میان وعده در طول روز نیاز دارند و بایستی از کلیه گروهای غذایی شامل شیر ،لبنیات،گوشت و حبوبات،سبزیجات و میوه جات .گروه نان وغلات مصرف نمایند و نعادل وتنوع غذایی در این سنین توجه شود .

 

نقش صبحانه در رشد و یادگیری دانش آموزان

 

   وعده غذایی صبحانه ،نقش بسیار موثری در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد. به دنبال ناشتا بودن در طول شب ،اگر دانش آموز صبحانه نخورد ،به دلیل پایین افتادن قند خون ،توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری در مدرسه نخواهد داشت .

 

   دانش آموزانی که صبحانه کافی نمی خورند ،کم دقت ،خسته و بی حوصله اند و نمی توانند کمبود انرزی،ویتامین ها و املاح معدنی را با خوردن وعده های دیگر جبران کنند .بنابر این مادران باید وظیفه خود بدانند که هر روز صبح ،صبحانه کودک خود را قبل از اینکه به مدرسه برود آماده کنند.

 

  میان  وعده های مناسب و مغذی نیز بسیار اهمیت دارد زیرا در ساعات نزدیک ظهر کودکان ممکن است گرسنه شوند و این گرسنگی نشستن سر کلاس را برای آنان غیر قابل تحمل میسازد.

 

   بیش از نیمی از دانش آموزان کشور صبحانه نخورده سر کلاس درس حاضر می شوند .

 

   آمارها نشان می دهد که فقط نزدیک به 36 درصد کودکان از همه گروه های غذایی مصرف می کنند و کمتر از نیمی از آنها هر روز صبحانه مصرف می کنند.

 

   تامین انرژی لازم برای دانش آموزان به علت انجام فعالیت های فکری طی روز باید با مصرف میان وعده های سبک غذایی اما مغذی نظیر شیر و کیک، تخم مرغ آب پز صورت گیرد چون کاهش انرژی لازم برای بدن به علت عدم مصرف مواد مغذی با افت قند خون بدن همراه است و این امر موجب بی حوصلگی و انجام فعالیتهای تحصیلی روزانه آنها به صورت نیمه کاره می شود.تقسیم و فاصله گذاری مناسب بین وعده های اصلی غذایی و میان وعده ها باید به گونه ای صورت گیرد تا باعث بی اشتهایی دانش آموزان هنگام وعده های اصلی غذایی نشود .

 

   شیر باید در وعده های غذایی گنجانده شود چون شیر به علت اینکه سرشار از انرژی و حاوی بسیاری از ویتامین ها است به عنوان غذایی کامل در نظر گرفته می شود بنابراین باید بسیاری از مواد خوراکی که ارزش غذایی زیادی هم ندارند نظیر سوسیس، کالباس، چیپس و نوشابه حذف شده و به جای آن شیر جایگزین شود.

 

  متاسفانه طی سال تحصیلی دانش آموزان از مواد غذایی کم ارزش و زیان آور نظیر سوسیس، کالباس، نوشابه، چیپس و پفک به علت تاثیر گذاری همسالان بیشتر استفاده می کنند.مصرف طولانی مدت این خوراکی ها منجر به سوء تغذیه دانش آموزان می شود چون مصرف آن سیری کاذب را به همراه داشته و باعث می شود که مصرف مواد غذایی مغذی در وعده های اصلی غذایی حذف شود همچنین مصرف طولانی مدت چیپس و پفک باعث ایجاد یبوست در مصرف کنندگان آن می شود چون فیبر کافی در آن وجود ندارد بنابراین باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش می شود .

 

 

 

● صبحانه و تمرکز حواس

  بررسی‏ها نشان داده است مصرف صبحانه تمرکز حواس و قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد و دانش‌آموزانی که صبحانه مصرف می‌کنند در درس‌هایی مثل ریاضی موفق‌تر هستند. تغذیه صحیح، قدرت یادگیری افراد به ویژه کودکان را بالا می‌برد و نخوردن صبحانه اثرات منفی در یادگیری آنها دارد. خوردن صبحانه موجب ثابت ماندن قند خون شده و سبب می‌شود مغز غذای کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه داشته باشد. کارشناسان تغذیه تاکید می‏کنند که صبحانه، نقش بسیار مؤثری در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد و دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند.

 

گرسنه بودن و نخوردن صبحانه در کوتاه مدت به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد می‌کند. اگر مدت زمان صبحانه نخوردن طولانی شود، مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی نیست و یادگیری مختل می‌شود. با بالا رفتن قند خون، استیل کولین ساخته می‌شود که در تقویت حافظه نقش اساسی دارد. کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند،‌ در انجام تکالیف خود دچار مشکل می‌شوند و قدرت ابتکار آنها کاهش پیدا می‌کند. اگر نخوردن صبحانه به‌صورت عادت شود، عوارض طولانی‌مدت را ایجاد می‌کند و سلامت افراد را به خطر می‏اندازد.

 

نخوردن صبحانه علاوه بر کاهش حافظه و قدرت یادگیری عوارض عصبی مانند سستی، بی‌حالی، خستگی، عصبانیت، بی‌حوصلگی و افسردگی را نیز در پی دارد.

 

 چقدر صبحانه بخوریم؟

عنوان : چقدر صبحانه بخوریم؟ کاربر :سبحانی

 

لابد این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که میگوید: ``صبحانه را با دوستت بخور، ناهار را تنها و شام را با دشمنت.`` این ضرب المثل قدیمی بیانگر اعتقادی کهن است که حتی امروزه هم عده ای از کارشناسان و متخصصین به آن اعتقاد دارند.

 

لازم است بدانید صبحانه باید شامل 20% از کل کالری و نهار باید شامل 35 % از کل کالری و شام هم باید حاوی 30% از کل کالری باشد و میانوعده ها فقط 15% از کل کالری را شامل میشوند .در صررتیکه مشاهده میشود میانوعده ها بخصوص در کودکان درصد بالاتری از انرژی را تامین میکند لذا بهتر است حتی این سه وعده درصد کمتری از انرژی فرد را تامین کند.

 

20% انرژی یک فرد عادی بسته به نیاز یک فرد به انرژی (2400-1800) از 2 کف دست نان و دو عدد خرما و به اندازه یک قوطی کبریت پنیر تا همین اندازه به اضافه یک لیوان شیر متغیر است و بیش از این اندازه دیگر پرخوری به حساب می آید. البته عده ای از کارشناسان اعتقاد دارند مصرف صبحانه اول وقت باعث سنگینی و عدم کارائی میگردد و شاید به همین دلیل است که در اداره‌جات صبحانه در ساعت 9 الی 10 توزیع میشود.

بهر صورت بهتر است آن عقیده قدیمی را رها کنیم و بیاموزیم که هر چیز را به اندازه و سروقتش مصرف نمائیم و یادمان باشد تنها یک روش تغذیه ای است که سلامتمان را تضمین میکند: اعتدال

 

عنوان : والدین حتما بخوانند کاربر :سبحانی

 

!مقدمه

تغذیه خوب عامل بسیار مهمی در پیشرفت انسان در اجتماع است. امروزه سرمایه های یک کشور را دیگر نفت، گاز و منابع طبیعی تشکیل نمی دهد، بلکه نیروهای انسانی در طول زندگی شان در محیط هایی پرورش می یابند که محیط مدارس یکی از آنهاست . یکی از شاخصه های رفاه اجتماعی ، وضعیت تغذیه و رفاه جامعه است و نبود تغذیه و عدم بهداشت سبب کاهش رشد کودکان و نوجوانان ، شیوع بیماری ، کاهش توان جسمی و فکری و افسردگی و غیره می شود .

بنابراین در راستای سیاست های راه بردی و تربیت نیروهای انسانی کار آمد، وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان در زمان تحصیل از اهمیت ویژه ای برای دولت ها و خانواده ها برخوردار است زیرا آموزش نحوه ی صحیح تغذیه از طریق مدارس و خانواده ها نقش مهمی در بهبود وضعیت تغذیه و بهداشت جامعه دارد . تغذیه در سنین مدرسه باید متنوع و حاوی انرژی لازم باشد تا نیازهای دوران رشد و نیاز به انرژی برای فعالیتهایی مانند درس خواندن ، بازی ، فعالیت جمعی و ورزش را تامین نماید برای بررسی بهتر دانش آموزان را به دو دوره دبستانی و پس از دبستانی تقسیم می کنیم:

دوره دبستان

رشد و نمو در دوره دبستان آرام و یکنواخت و بدون جهش رشدی ناگهانی است کودکان در این سنین وابستگی خود را به خانواده برای تامین نیازهای تغذیه ای کاملا از دست نداده اند معلمان ، مربیان ، و دوستان جدید مدرسه اثرات چشمگیری در تغییر عادت های غذایی آنها دارد. صبحانه نقش اساسی را در فعالیتهای روزانه کودک بازی می کند. بنابراین مادران به این نکته توجه نمایند و صبحانه ای مقوی برای کودک خود آماده کنند. استفاده از پنیر ، تخم مرغ و پوره های مقوی بسیار مناسب است . علاوه بر آن کودکان به میان وعده های صبح و عصر نیاز مبرم دارند. باید تا آنجا که ممکن است ، آنان را از مصرف تنقلات بر حذر داشت.

در مورد کودکانی که صبحانه ی کافی نمی خورند بهتر است از ساندیچ هایی با ارزش غذایی بالا مانند نان و پنیر و گردو ، ساندویچ مرغ ، تخم مرغ و... به آنها داد. مصرف میوه ها به ویژه میوه هایی که حاوی ویتامین c هستند در میان وعده صبح مناسب تر است. خوردن شیرینی و مواد غذایی حاوی قندهای ساده (قند، شکر، آبنبات، شکلات ) سبب پوسیدگی دندان و کاهش اشتهای کودکان می شود. آموختن اصول بهداشت فردی و استفاده از آب آشامیدنی سالم و نگهداری غذای داده شده به کودک در شرایط بهداشتی از موارد مهم و ضروری هستند.

 

در مورد کسانی که بد غذا هستند، نقش والدین بسیار موثر است. برخوردملایم با کودک او را برای غذا خوردن بیشتر آماده می کند. معمولا دادو فریاد و تنبیه اثری ندارد. ممکن است تغییر ظروف غذا و آراستن آن و یا اضافه کردن موادی دیگر به غذا سبب ترغیب کودک به غذا خوردن شود. در بسیاری از موارد غذا نخوردن کودک برای اثبات حس استقلال است. شناخت این حالت به بهبود وضعیت تغذیه ی کودک کمک می کند، بسیاری از خانواده ها صبح با شتاب آماده می شوند و حتی شاید خوردن صبحانه را فراموش کنند. این نگرانی و شتاب به کودک نیز منتقل می شود وسبب کاهش اشتهای وی برای صبحانه می گردد. محیط خانه را برای کودک آرام کنید ، کودکانی که در خانواده های پرتنش زندگی می کنند مجالی برای بروز احساسات خود نمی یابند و معمولا کمتر از کودکان دیگر غذا می خورند.

 

هیچ گاه برای ترغیب کودک به غذا خوردن برایش جایزه تعیین نکنید، بسیاری از والدین کودک خود را از خوردن پفک منع می کنند اما برای تشویق کردن وی می گویند اگر این غذا را بخوری به تو پفک می دهیم! در واقع یک ماده غذایی بد به عنوان پاداش به کودک داده می شود و این سبب سردرگمی او می شود که آیا پفک چیز خوبی است یا نه ؟

 

کودک را در چیدن سفره و تهیه غذا مشارکت دهید و از خرابکاری های احتمالی نترسید، تجربه نشان داده است کودکانی که در آماده کردن غذا به والدین خود کمک می کنند اشتهای بهتری دارند . غذاهای خود را به کودک تحمیل نکنید زیرا او نیز برای خود ذائقه ای دارد بهتر است با راهنمایی های خود کودک را به مصرف غذاهای مناسب تشویق کنید، مصرف روزانه دو تا سه لیوان از گروه لبنیات ، 60-120 گرم گوشت (60-90 گرم برای 7 تا 9 سال، 90-120 گرم برای 10 تا 12 سال )چهار عدد میوه (حداقل یک نوع آن از میوه های حاوی ویتامین C فراوان باشد)و مقدار مناسب سبزی، نان و غلات دراین سنین مناسب خواهد بود.

پس از دبستان

نوجوانان دوران رشد و نمو سریع خود را می گذرانند، آن ها توجه زیادی به ظاهر خود از نظر قد، قوی بودن عضلات قدرت، پوست لطیف و... دارند. بیشتر میل دارند خارج ا زخانه غذا بخورند، نوجوانی زمان رشد تغییر عادت های غذایی است. توجه کافی به تأمین مواد مغزی و کالری مورد نیاز روزانه با توجه به دوران رشد سریع آنها ضروری می نماید. والدین باید دقت کنند تا همه ی گروههای غذایی لازم را در رژیم غذایی فرزندانشان بگنجانند، مصرف روزانه 3تا4 لیوان شیر و نیز مصرف سبزی و میوه بیشتر برای شادابی پوست و مصرف کمتر مواد مغزی و چربی ها ضروری است. متأسفانه کمبود آهن در میان پسران و دختران به یک اندازه شایع است. دختران به توجه ویژه ای نیاز دارند و باید دقت داشت تا از نظر آهن ویتامین های C.A و کلسیم کمبودی پیش نیاید. خوردن غذاهای غنی از آهن( و نیز ویتامین A )مانند دل، جگر ، قلوه، و گوشت قرمز و مصرف همزمان میوه های حاوی ویتامین C برای جذب بهتر آهن ضروری است.

 

در میان دختران میل به کاهش وزن چه ضروری باشد یا نه، امر شایعی است، آنها را باید با مسائل دوران بلوغ آشنا کرد. به این دختران که از ترس چاقی از خوردن اجتناب می ورزند باید گوشزد کرد که بزرگ شدن برخی از اندام ها جزئی از تغییرات فیزیولوژیک دوران بلوغ است و با چاقی ارتباطی ندارد. در پایان باید به نقش انجمن اولیا و مربیا و ارتباط مستمر والدین با اولیا مدرسه اشاره کرد، همکاری بین این دو نهاد (خانواده و مدرسه ) و نظرات آنها بر کیفیت بوفه های مدرسه و تلاش در جهت تشکیل بوفه های سلامت و بهداشتی ، آب اشامیدنی و در نظر گرفتن وضعیت تغذیه ی دانش آموزان نقش برجسته ای در بهبود سطح سلامت و تغذیه ی فرزندان و شکو فایی استعدادهای آن ها خواهد داشت.

 

عنوان : نخوردن صبحانه در کارآیی جسمی و روحی دانش‌آموزان تاثیر نامطلوب دارد. کاربر :سبحانی

 

 

نخوردن صبحانه در کارآیی جسمی و روحی دانش‌آموزان تاثیر نامطلوب دارد. تغذیه به عنوان یک عامل مهم در تعیین سلامتی می‌تواند بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموز موثر باشد و دانش‌آموزانی که دارای سوء‌تغذیه هستند، از دقت و تمرکز کمتری برخوردارند و افت تحصیلی قابل توجهی دارند.بین مصرف گوشت ، شیر و لبنیات ، میوه و سبزیجات ، پفک ، آدامس و لواشک پیش و پس از آموزش اختلاف معنی‌داری وجود دارد.

 

برنامه‌های آموزشی بهداشت در ارتقا رفتارهای تغذیه‌ای و صرف صبحانه دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد. در این زمینه برای بهبود و اصلاح تغذیه دانش‌آموزان در مدارس ، آموزش تغذیه در این گروه ضروری است.

 

 

 

 

عنوان : صبحانه بخورید تا چاق نشوید! کاربر :سمیه فارابی اصل

 

!صبحانه بخورید تا چاق نشوید!

یک محقق مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نتایج تحقیقات جدید این مرکز نشان می‌دهد که با مصرف صبحانه ، افراد چاق نمی‌شوند. براساس تحقیق این مرکز ، افرادی که صبحانه نمی‌خورند ، نسبت به افرادی که بطور مرتب صبحانه مصرف می‌کنند ، بیشتر چاق می‌شوند.

 

وی ، با بیان اینکه نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که صبحانه نخوردن با چاقی رابطه دارد، بطوری که خطر چاقی ‪ 2.5برابر در افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیش از سایر افراد افزایش دارد. افرادی که صبحانه نمی‌خورند از الگوی غذایی نادرست‌تری در طول روز تا شام پیروی می‌کنند و بعد ازظهر تمایل به خوردن افزایش یافته و چربی و نان بیشتری مصرف می‌کنند در حالی که فیبر دریافتی آنان کمتر است.

 

عنوان : بیش از 50 درصد دانش آموزان کشور صبحانه نخورده مدرسه می روند کاربر :سبحانی

 

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: آمار نشان می دهد بیش از نیمی از دانش آموزان کشور صبحانه نخورده سر کلاس درس حاضر می شوند . آمارها نشان می دهد که فقط نزدیک به 36 درصد کودکان از همه گروه های غذایی مصرف می کنند و کمتر از نیمی از آنها هر روز صبحانه مصرف می کنند.

 

وی اظهار داشت: تامین انرژی لازم برای دانش آموزان به علت انجام فعالیت های فکری طی روز باید با مصرف میان وعده های سبک غذایی اما مغذی نظیر شیر و کیک، تخم مرغ آب پز صورت گیرد چون کاهش انرژی لازم برای بدن به علت عدم مصرف مواد مغذی با افت قند خون بدن همراه است و این امر موجب بی حوصلگی و انجام فعالیتهای تحصیلی روزانه آنها به صورت نیمه کاره می شود.

 

عیوض زاده با بیان اینکه هدف از مصرف میان وعده ها باید رساندن مواد مغذی و انرژی زا به بدن باشد، گفت: تقسیم و فاصله گذاری مناسب بین وعده های اصلی غذایی و میان وعده ها باید به گونه ای صورت گیرد تا باعث بی اشتهایی دانش آموزان هنگام وعده های اصلی غذایی نشود .

 

وی ادامه داد: شیر باید در وعده های غذایی گنجانده شود چون شیر به علت اینکه سرشار از انرژی و حاوی بسیاری از ویتامین ها است به عنوان غذایی کامل در نظر گرفته می شود بنابراین باید بسیاری از مواد خوراکی که ارزش غذایی زیادی هم ندارند نظیر سوسیس، کالباس، چیپس و نوشابه حذف شده و به جای آن شیر جایگزین شود.

 

عیوض زاده با بیان اینکه متاسفانه طی سال تحصیلی دانش آموزان از مواد غذایی کم ارزش و زیان آور نظیر سوسیس، کالباس، نوشابه، چیپس و پفک به علت تاثیر گذاری همسالان بیشتر استفاده می کنند، گفت: مصرف طولانی مدت این خوراکی ها منجر به سوء تغذیه دانش آموزان می شود چون مصرف آن سیری کاذب را به همراه داشته و باعث می شود که مصرف مواد غذایی مغذی در وعده های اصلی غذایی حذف شود همچنین مصرف طولانی مدت چیپس و پفک باعث ایجاد یبوست در مصرف کنندگان آن می شود چون فیبر کافی در آن وجود ندارد بنابراین باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش می شود.

 

منبع:خبرگزاری مهر

 

عنوان : نه چندان بخور کز دهانت بر آید کاربر :ناشناس

 

نه چندان بخور کز دهانت بر آید

نه چندان که از ضعف جانت در آید

 

اگر این فورمول را بکار ببرید ضرر نمیکنید ، اصلا این شعر را قبل از غذا خوردن یکبار به صدای بلند و به دقت بخوانید .

اثرات سوء صبحانه نخوردن دانش آموزان بر سلامتي و هوش آنها

نویسنده : ریحانه پیمان

در ميان وعده هاي غذايي، صبحانه اهميت و جايگاه ويژه اي دارد بطوري كه شايد بتوان گفت صبحانه مهم ترين وعده غذايي است و نقشي حياتي در سلامتي انسان ايفا مي كند. اين اهميت تا بدان پايه است كه علاوه بر يافته هاي علم پزشكي و تاكيد كارشناسان تغذيه بر صرف صبحانه، در روايات اسلامي نيز تاكيدات فراواني در اين خصوص شده است. با اين همه اما بسياري از خانواده ها به صبحانه اهميت زيادي نمي دهند بخصوص در روزهاي غيرتعطيل كه اعضاي خانواده بايد به مدرسه و سر كار بروند. اين اهميت ندادن به فرزندان هم سرايت مي كند و لذا شاهد آن هستيم كه تعداد قابل توجهي از دانش آموزان بدون صرف صبحانه و يا بدون صرف صبحانه كامل به مدرسه مي روند كه براي سلامتي آنها مضر است و به دليل همين امر، در ميان ساعات مدرسه به تناول خوراكي هاي كارخانه اي مضر هم روي مي آورند كه ضرري مضاعف دارد.

از اين رو، صبحانه نخورده به مدرسه رفتن مساله ای است که به دلیل تاثیر مستقیم بر سلامتی دانش آموز نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. اهمیت اين موضوع باعث شد که خوشبختانه سال گذشته مسئولان از مدیران مدارس بخواهند شرایطی را فراهم نمایند تا دانش آموزان در زنگ تفریح اول لقمه ای را که از خانه می آورند در کنار یکدیگر میل کنند. در این گزارش سعی نموده ایم تا از طریق گفتگو با کارشناسان مختلف این موضوع را در شهر خودمان بررسی كنيم.

 

اهميت صبحانه

کارشناسان علوم تغذیه صبحانه را مهمترین وعده غذایی روز نامیدهاند. دین عزیز و کامل ما در این مسائل نیز ساکت ننشسته و در کلام معصومین (ع) که زبان گویای دین خدا هستند سفارشهای فراوانی به خوردن صبحانه شده است به طوری که آن را یکی از عوامل طول عمر ذکر کردهاند.

از جمله اين تاكيدات، روايت پیشوای ششم ما امام صادق(ع) درباره زمان خوردن صبحانه و فواید این وعده غذایی است كه فرمودند: "چون نماز صبح را خواندی، پاره نانی بخور تا با آن: دهان خویش را خوش‏بو سازی، حرارت خود را فرو بنشانی، دندان‏هایت را استوار سازی، لثه‏ات را استحکام بخشی، روزیِ خویش را به چنگ آوری و خوی خود را نکو سازی". (بحارالأنوار، جلد 66) امام علی(ع) نیز فرمودند: "هر که خواهان جاودانگی است - و البته جاودانگی‏ای (برای غیر خدا) نیست - زود صبحانه بخورد، دیرتر شام بخورد و ردای سَبُک برگیرد" (الأمالی للطوسی، حدیث 1395)

همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که شخصی نزد امام از دردها و بدگواری‏هایی که داشت، اظهار ناراحتی کرد، حضرت فرمود: "صبحانه بخور و شام بخور و در فاصله میان آنها چیزی مخور؛ چرا که موجب تباهی تن است. مگر نشنیده‏ای که خداوند عزوجل می‏فرماید "و آنان، صبحگاهان و شامگاهان، روزیِ ویژه خویش را دارند"( بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 342). پیامبر خدا نیز در حدیثی از مواردی که بر طول عمر می‏افزاید را "خوابیدن بر شانه چپ و خوردن سیب در سحرگاهان" ذکر فرمودهاند. (دانش نامه احادیث پزشکی 1 / 100)

 

صبحانه و دانش آموزان خميني شهري

با افزایش آگاهی خانواده ها، تعداد دانش آموزانی که صبحانه نخورده به مدرسه می روند نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است با این حال مدیر یکی از مدارس ابتدایی خميني شهر در پاسخ به این سوال که چند درصد از دانش آموزان صبحانه نمی خورند؟ می گوید: "با توجه به تجربیات، 10 تا 15 درصد از دانش آموزان صبحانه نمی خورند و این در حالی است که حتی یک درصد هم زیاد است." اين مدیر مدرسه می افزاید: "تقریبا هر روز با دانش آموزانی که به دلیل صبحانه نخوردن قادر نیستند سر کلاس و یا جلسه امتحان دوام بیاورند، مواجه هستم."

 

اهدا کارت سلامت

برای شکل گرفتن رفتارهای صحیح غذایی، مطمئنا آموزش باید از سنین پایین شروع شود. اين مدیر مدرسه با بیان این مطلب به یکی از راهکارهای خود در این زمینه اشاره می کند و می گوید: "من در زنگ تفریح در بین دانش آموزان راه می روم و آنهایی را که تغذیه سالم نظیر میوه جات استفاده می کنند با دادن کارت جایزه تشویق می کنم تا بچه ها در سنین پایین با یک الگوی غذایی سالم رشد کنند."

 

دانش آموز آگاه یک سفیر سلامت است

تحقیقات در همه جای دنیا نشان داده آگاهی کودکان و نوجوانان، در تغییر رفتارهای خانواده موثر واقع می شود. رضاخواه مربی بهداشت مدرسه نور و دانش با اشاره به تجربیات خود در این زمینه می گوید: "وقتی به دانش آموزان آموزش دادیم مصرف فست فود ها مضر و خطرناک است متعاقب آن، بچه ها مانع از مصرف این مواد توسط بزرگترها در خانواده شده اند و این به معنای آن است که هر دانش آموز آگاه می تواند یک سفیر برای سلامت باشد."

 

لزوم جدی گرفتن توصیه های معلمان

اگر اهمیت تغذیه سالم و تاثیر آن در سلامت جسم و روح و نقش آن در پیشرفت تحصیلی برای خانواده ها روشن تر بود خانواده ها برای شکل گرفتن رفتارهای غذایی سالم در فرزندان تلاش بیشتری می نمودند. مربی بهداشت مدرسه نور و دانش با خاطرنشان کردن این موضوع می گوید: "دانش آموزان ابتدایی طبق مقررات در زنگ اول صبحانه می خورند با این حال مواد غذایی مانند شیر ولرم را نمی توان در مدرسه خورد." وی می افزاید: "ما زیاد در این رابطه با اولیا صحبت کرده ایم که دانش آموز ناشتا به مدرسه نیاید با این وجود هنوز هم برخی از خانواده ها این توصیه ها را جدی نمی گیرند." رضاخواه در ادامه نا آگاهی و بی توجهی خانواده ها را از مهم ترین دلایل سهل انگاری خانواده ها بر می شمرد.

 

رابطه مستقیم صبحانه و یادگیری

دلیل بی توجهی برخی از والدین به صبحانه نخوردن فرزندانشان کم اهمیت دانستن ارزش غذایی صبحانه است. این در حالی است که کارشناسان بر اهمیت صبحانه و نقش آن در یادگیری تاکید دارند. مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت، مصرف صبحانه و نقش آن در یادگیری مستقیم را بااهمیت می داند و خاطرنشان می کند: "دانش آموزی که ساعت 8 شب غذا می خورد و فردا ساعت 8 صبح، صبحانه نخورده در کلاس درس حاضر می شود پس از 12 ساعت با کاهش قند خون مواجه شده و به طور طبیعی در یادگیری دروس با مشکل مواجه می شود."

 

دلایل صبحانه نخوردن دانش آموزان

یکی از مشکلات خانواده هایی که فرزند محصل دارند، صبحانه نخوردن دانش آموز است تا جایی که به یکی از سوژه های دعوا در خانواده ها تبدیل شده است. دکتر کیانی مهم ترین دلیل صبحانه نخوردن بچه ها را بی نظمی خانواده ها می داند و می گوید: "زمانی که خانواده ها در کمال بی نظمی تا پاسی از شب بیدار باشند و یا دانش آموز دیر وقت شامش را بخورد، مسلما این محصل صبح هیچ اشتهایی برای خوردن صبحانه ندارد." وی به خانواده ها توصیه می کند: "با برنامه ریزی در زندگی روزانه شرایط یک صبح بانشاط را برای فرزندان خود فراهم نمایند."

 

عرضه مواد غیر بهداشتی در بو فه مدارس غیر قانونی است

محیط های آموزشی یکی از مکان هایی است که دانش آموزان ساعت زیادی از وقت خود را در آن سپری می کنند به همین دلیل تغذیه در این زمان تاثیر مستقیمی بر سلامتی دانش آموز دارد تا جایی که در سال های اخیر عرضه مواد غذایی نامناسب مانند سوسیس، کالباس، پفک، پفیلا، فلافل، الویه و هر گونه مواد غذایی بسته بندی نشده و آبمیوه های مصنوعی و بستنی یخی و سنتی در بوفه مدارس غیرقانونی اعلام شده است. رییس گروه بهداشت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: "بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده به مدارس، پایگاه های تغذیه سالم تنها مجاز به فروش برخی اقلام از جمله خشکبار، خرما، انواع مغزها و دانه ها از نوع کم نمک یا بی نمک، شیر و فرآورده های شیری، بستنی (به جز بستنی یخی)، انواع نوشیدنیها، آب معدنی، دوغ بدون گاز صنعتی، انواع میوهها، بیسکویت از نوع سبوسدار و کلوچه هستند." به گفته باقری "فروش هرگونه خوراکی اعم از چیپس، پفک، یخمک، لواشک و ساندویچ هایی هم چون فلافل، سوسیس و کالباس توسط این پایگاه ها غیرمجاز بوده و با متخلفان پس از یک بار تذکر، برخورد قانونی خواهد شد."

وي از حذف واحد بوفه از سطح مدارس به دلیل فروش برخی خوراکیهای غیرمجاز خبر داد و گفت: در صورت فروش اقلام خوراکی غیرمجاز در این پایگاهها، با متخلفان برخورد قانونی میشود. وی یادآور شده که در دستورالعمل پایگاه های تغذیه سالم به سه نکته قوانین، بهداشت محیط و متصدی فروش توجه ویژه شده است که باید این دستورالعمل ها مورد توجه مدیران مدارس قرار گیرد. وی همچنین از فروش لقمه های سالم در پایگاه های تغذیه سالم مدارس اصفهان خبر داد و گفت: "در سال تحصیلی جاری، لقمه های سالم پیش ثبت نام نمیشود بلکه به صورت منوی آزاد در پایگاه های تغذیه مدارس فروخته میشود." باقری در خاتمه هدف از اجرای این طرح را "فرهنگ سازی به منظور استفاده خانوادهها از خوراکی های سالم برای دانشآموزان خود" عنوان کرد.

 

صبحانه خوردن دانش آموز و زحمت کمتر معلم

دکتر کیانی به یکی از خاطرات خود در این باره اشاره می کند و می گوید: "زمانی که فرزندم ابتدایی بود، به معلم مدرسه توصیه نمودم شرایطی مهیا کند که دانش آموزان سر یک سفره صبحانه بخورند، معلم مدرسه پس از اجرای این طرح از من تشکر کرد و گفت اگر قبلا باید درسی را چند بار تکرار می کردم اکنون پس از این برنامه همان درس را به تعداد دفعات کمتری تکرار می کنم و به وضوح می بینم همه دانش آموزان بهترین نمره ها را کسب می کنند."

اجرای 2000  برنامه آموزشی

سال گذشته شبکه بهداشت 2000 برنامه آموزشی در قالب کارگاه و همایش و غیره در رابطه با تغذیه سالم در شهرستان اجرا کرد. دکتر کیانی با بیان این مطلب افزود: "شبکه بهداشت با تمام نهادها و سازمان ها برنامه های منظمی دارد اما در این بین آموزش و پرورش چون اقشار وسیع تری از جامعه را تحت پوششش گرفته همکاری های گسترده تری نیز دارد."

والدین و مربیان جهت اطلاع از اهمیت صبحانه خوردن دانش آموزان و میان وعده ها و مواد غذایی مناسب به مقاله "چرا صبحانه اهمیت دارد؟" مندرج در ستون سلامت همین صفحه مراجعه كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها