تفاوت های فیزیولوژیک زنان ومردان(قسمت سوم)
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:علمی, :: 10:40 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

‌ ‌8/8. استخوانها و اسكلت‌

 

استخوان، داربست‌ قوي‌ و محكم‌ بدن‌ است، شكل‌ آن‌ را حفظ‌ مي‌كند، و تكيه‌ گاه‌ آن‌ به‌ حساب‌ مي‌آيد، محل‌ اتصال‌ رباطها و عضلات‌ است‌ و مانند اهرمي‌ براي‌ آنها عمل‌ مي‌كند، از اندامهاي‌ بدن‌ (مغز، نخاع، قلب‌ و...) محافظت‌ مي‌كند، محل‌ ذخيرة‌ مواد معدني‌ است‌ و با توليد انواع‌ سلول‌هاي‌ خوني‌ در بيشتر فعاليتهاي‌ حياتي‌ بدن‌ نقش‌ دارد. در پزشكي‌ قانوني‌ با بررسي‌ استخوانها مي‌توان‌ به‌ زمان‌ مرگ، سن، و جنس‌ فرد پي‌ برد.

 

در زمينه‌ تفاوتهاي‌ جنسي، در مجموع‌ استخوانهاي‌ يك‌ زن‌ بالغ‌ از مرد بالغ‌ كوچكتر است‌ و زن‌ و ستيغها و زوائد كوچكتر و كمتري‌ دارد، نسبت‌ به‌ طول‌ قطر آنها كمتر است، زمان‌ بهم‌ پيوستگي‌ مراكز استخوان‌ سازي‌ در زنان‌ زودتر روي‌ مي‌دهد. و استخوان‌ زنان‌ استحكام‌ استخوان‌ مردان‌ را ندارد. طول، قطر و وزن‌ استخوانها و قفسة‌ سينه‌ و ستون‌ مهره‌ها، استخوان‌ لگن‌ و سر و گردن‌ زن‌ و مرد متفاوت‌ است.

 

جمجمه‌ مرد به‌طور مشخص‌ از جمجمه‌ زن‌ متمايز است. جمجمه‌ زن‌ از جمجمة‌ مرد سبك‌تر است، استخوانهاي‌ آن‌ نازك‌ترند، حجم‌ آن‌ 10 درصد كمتر است. پيشاني‌ در زن‌ نسبت‌ به‌ مرد بيشتر حالت‌ عمودي‌ دارد، سوراخ‌ كاسة‌ چشم‌ در زنان‌ گردتر است. كناره‌هاي‌ بالاي‌ كاسه‌ چشم‌ در زن‌ تيزتر از مرد است. در زن‌ گلابلا، كمانهاي‌ ابرويي‌ و زوائي‌ پستاني‌ برجستگي‌ كمتري‌ دارند، سينوسهاي‌ هوايي‌ اطراف‌ بيني‌ داراي‌ حجم‌ كوچكترند، و قسمت‌ صماخي‌ استخوان‌ گيج‌گاهي‌ در زن‌ كوچكتر است‌ و زبري‌ و سختي‌ كمتري‌ دارد، رشد قاعده‌ كاسه‌ سر در زنان‌ 2 سال‌ زودتر از مردان‌ توقف‌ مي‌يابد. برآمدگيهاي‌ پيشاني‌ و آهيانه‌اي‌ در زن‌ برجسته‌تر است‌ و سقف‌ جمجمه‌ كمي‌ پهن‌تر است‌ و... و در مجموع‌ جمجمه‌ زن‌ پس‌ از بلوغ‌ گرايش‌ به‌ حفظ‌ خصوصيات‌ دوران‌ كودكي‌ دارد.

 

زنان‌ بالغ‌ توده‌ استخواني‌ كمتري‌ نسبت‌ به‌ مردان‌ دارند و با افزايش‌ سن، از دست‌ دادن‌ تودة‌ استخواني‌ در آنان‌ زودتر از مردان‌ شروع‌ مي‌شود و شتاب‌ بيشتري‌ نيز دارد.

 

‌ ‌9. ورزش‌ و فعاليت‌ بدني‌

 

تفاوتهاي‌ موجود در انجام‌ اعمال‌ ورزشي‌ بين‌ مردان‌ و زنان‌ ناشي‌ از تفاوت‌ ابعاد و تركيبات‌ بدن‌ آنهاست. به‌ طور متوسط‌ قد زنان‌ كوتاهتر و وزن‌ آنها سبك‌تر از مردان‌ است، داراي‌ نسوج‌ چربي‌ بيشتر و توده‌ عضلاني‌ كمتري‌ هستند. دستگاه‌ انرژي‌ آنان‌ ظرفيتي‌ كمتر از مردان‌ دارد، قدرت‌ مطلق‌ آنها حدود23 قدرت‌ مردان‌ است. به‌ دليل‌ كمتر بودن‌ تودة‌ عضلاني‌ بدن، كل‌ ذخائر فسفاژن‌ آنها در مقايسه‌ با مردان‌ كمتر است. و نيز مستعد داشتن‌ سطح‌ اسيدلاكتيك‌ كمتري‌ در خون‌ (پس‌ از تمرينات‌ حداكثر) هستند، مقدار هموگلوبين‌ زنان‌ و همچنين‌ حجم‌ خون‌ آنان‌ كمتر از

 

مردان‌ است، قلب‌ و شش‌ كوچكتري‌ دارند، و حداكثر اكسيژن‌ مصرفي‌ آنان‌ در مقايسه‌ با مردان‌ در سطح‌ پايين‌تري‌ قرار دارد، تعداد ميتوكندريهاي‌ زنان‌ در هر تارچه‌ عضلاني‌ كمتر و اندازة‌ آن‌ كوچكتر است. اين‌ عوامل‌ همراه‌ با بسياري‌ از عوامل‌ ديگر كه‌ به‌ تفاوت‌ فيزيولوژيك‌ زنان‌ نسبت‌ به‌ مردان‌ مربوط‌ مي‌شود، تواناييهاي‌ ورزشي‌ آنها را تحت‌ تأثير قرار مي‌دهد. اين‌ گونه‌ تفاوتهاست‌ كه‌ مردان‌ را در فعاليتهاي‌ ورزشي‌ در موقعيت‌ برتر قرار مي‌دهد و آنان‌ در ركوردهاي‌ ورزشي‌ از زنان‌ جلو مي‌افتند. شانه‌هاي‌ پهن‌ و قوي، دستهاي‌ بزرگ‌ و بافت‌ عضلاني‌ بيشتر، مردان‌ را در بازيهايي‌ كه‌ مستلزم‌ پرتاب‌ و ضربه‌ زدن‌ است‌ ممتاز مي‌كند، وضعيت‌ پاها و لگن‌ سبب‌ مي‌شود كه‌ آنان‌ تندتر از زنان‌ بدوند و از نظر سرعت‌ عمل‌ و هماهنگي‌ حركات‌ بر زنان‌ پيشي‌گيرند، و در برابر خستگي‌ها مقاوم‌ باشند، و در ورزشهاي‌ سنگين‌ موفقيت‌ بهتري‌ به‌ دست‌ آورند.

 

‌ ‌10. دستگاه‌ ادراري‌

 

مجموعه‌ كليه‌ها، حالبها، مثانه‌ و پيشابراه‌ را دستگاه‌ ادراري‌ گويند، اين‌ دستگاه‌ در زن‌ و مرد داراي‌ تفاوتهايي‌ است. طول‌ پيشابراه‌ نقش‌ بخش‌ اسفنجي‌ مجرا در توليد مثل‌ شكل‌ خارجي‌ دستگاه‌ ادراري، و جايگاه‌ مثانه‌ در دو جنس‌ فرق‌ مي‌كند، اندازة‌ كليه‌ در زن‌ كوچكتر از مرد است، و سرعت‌ پالايش‌ گلومرولي‌ در زنان‌ حدود 15 درصد كمتر از مردان‌ است، و باز جذب‌ گلوكز در كليه‌هاي‌ مردان‌ بيشتر از زنان‌ صورت‌ مي‌گيرد، دفع‌ كرآتي‌نين‌ در مردان‌ بيشتر از زنان‌ است، و نيز شيوع‌ برخي‌ از بيماريها و اختلالات‌ دستگاه‌ ادراري‌ در زن‌ و مرد متفاوت‌ است. به‌ عنوان‌ نمونه‌ عفونت‌ ادراري‌ در دختران‌ زيادتر از پسران‌ مشاهده‌ مي‌شود، و شب‌ ادراري‌ در جنس‌ پسر شيوع‌ بيشتري‌ دارد.

 

‌ ‌11. قلب‌ و ريه‌

 

حجم‌ قفسه‌ سينه‌ زنان‌ كمتر از مردان‌ است، شانه‌هاي‌ باريكتري‌ دارند، و به‌ تناسب‌ قلب‌ و ششهاي‌ آنان‌ به‌ طور نسبي‌ كوچكتر است. و ظرفيت‌ حياتي‌ زنان‌ در سطح‌ پايين‌تري‌ قرار دارد در مردان، زمان‌ استراحت‌ قلب‌ در هر ضربان، كمتر است، هنگام‌ انقباض‌ بطنها فشار خون‌ بيشتر است، و قلب‌ در موارد فشار يا كارهاي‌ بدني‌ براي‌ فعاليت‌ مجال‌ بيشتري‌ دارد.

 

‌ ‌12. ماهيچه‌ها و عضلات‌

 

بدن‌ مرد به‌طور مشخص‌ از بدن‌ زن‌ عضلاني‌تر است، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ عضلات‌ يك‌ مرد بالغ‌ 40 درصد بيشتر از زن‌ همسن‌ اوست، و قدرت‌ بدني‌ يك‌ پسر 18 ساله‌ به‌ طور متوسط‌ 2 برابر نيروي‌ يك‌ دختر 18 ساله‌ است. اين‌ تفاوت‌ از دوران‌ جنيني‌ كه‌ جنس‌ مرد سريعتر از جنس‌ زن‌ رشد مي‌كند شكل‌ مي‌گيرد، و تا دوران‌ بلوغ‌ و پس‌ از آن‌ ادامه‌ مي‌يابد. و از اين‌ روست‌ كه‌ مردان‌ در تواناييهاي‌ بدني‌ و جسماني‌ ماهرتر از زنان‌اند.

 

‌ ‌13. حواس‌ پنجگانه‌

 

حس‌ بينايي‌ مردان‌ از زنان‌ بهتر است، نسبت‌ نابينايان‌ مادرزادي‌ در جنس‌ نر بيشتر مشاهده‌ مي‌شود، در برابر تاري‌ و خيرگي‌ چشم‌ زنان‌ حساس‌تر است‌ و نزديك‌بيني‌ شديد درميان‌ مردان‌ شيوع‌ بيشتري‌ دارد.

 

برخي‌ از گزارشها از حساس‌تر بودن‌ حسن‌ شنوايي‌ زنان‌ نسبت‌ به‌ مردان‌ حكايت‌ دارد، آنان‌ صداها را بهتر از هم‌ تميز مي‌دهند و در تشخيص‌ محل‌ صدا ماهرترند، با افزايش‌ سن، شنوايي‌ زنان‌ با سرعت‌ كمتري‌ كاهش‌ مي‌يابد و درصدي‌ كمتر از آنان‌ در سنين‌ بالا به‌ سمعك‌ نيازمند مي‌شوند.

 

در حس‌ بويايي‌ گزارشها حاكي‌ است‌ كه‌ مرد بالغ‌ نسبت‌ به‌ بعضي‌ بوها بي‌تفاوت‌ است، در حالي‌ كه‌ زنان‌ نسبت‌ به‌ همان‌ بوها حساسيت‌ نشان‌ مي‌دهند، و به‌طور عمومي‌ حسن‌ بويايي‌ در زنان‌ تيزتر از مردان‌ است. برخي‌ نيز حس‌ بويايي‌ مردان‌ را بسيار حساس‌تر از زنان‌ مي‌دانند. از نظر حس‌ چشايي‌ نوزادان‌ دختر به‌ محلولهاي‌ شيرين‌ علاقة‌ بيشتري‌ از خود نشان‌ مي‌دهند و زنان‌ به‌ مزه‌هاي‌ ترش‌ حساس‌ترند.

 

در حس‌ لامسه‌ مي‌توان‌ اظهار داشت‌ كه‌ پوست‌ زن‌ از پوست‌ مرد لطيف‌تر است، و نسبت‌ به‌ لمس‌ و درد حساسيت‌ بيشتر دارد، ميانگين‌ تحمل‌ فشار براي‌ مردان‌ 7/28 پوند (بر اينچ‌ مربع)، و در زنان‌ 9/15 پوند است. و از اين‌ روست‌ كه‌ آنان‌ با كمترين‌ ضربه‌ احساس‌ درد مي‌كنند، و دركارهاي‌ دستي‌ چابك‌ترند.

 

‌ ‌14. چربي‌ بدن‌

 

نوزادان‌ دختر نسبت‌ به‌ نوزادان‌ پسر چربي‌ بيشتر دارند، با شروع‌ بلوغ‌ ميزان‌ چربي‌ زير پوست‌ افزايش‌ مي‌يابد، و در بعضي‌ بافتها (كفلها، پستانها) ذخيره‌ مي‌شود. پس‌ از بلوغ‌ گاه‌ تا 30درصد وزن‌ بدن‌ زنان‌ را چربي‌ تشكيل‌ مي‌دهد كه‌ به‌ حدود دو برابر چربي‌ موجود در بدن‌ مردان‌ مي‌رسد.

 

‌ ‌15. زبان‌

 

دختران‌ در تقليد آواها از پسران‌ ماهرترند و به‌ طور معمول‌ زودتر از پسران‌ سخن‌ گفتن‌ را مي‌آموزند، از نظر دستوري، كاربرد واژه‌ها و... دختران‌ بر پسران‌ برتري‌ دارند. لكنت‌ زبان‌ در ميان‌ پسران‌ بيشتر ديده‌ مي‌شود. و تلفظ‌ زنان‌ درست‌تر از مردان‌ است.

 

‌ ‌16. صدا

 

صداي‌ مردان‌ به‌ طور مشخص‌ از صداي‌ زنان‌ بم‌تر است، مردان‌ از سه‌ سطح‌ تقابلي‌ زير و بمي‌ آهنگي‌ برخوردارند، در حالي‌ كه‌ زنان‌ داراي‌ 4 سطح‌اند، و اين‌ خود سبب‌ مي‌شود كه‌ بتوانند به‌ راحتي‌ عواطف‌ گوناگون‌ را ابراز كنند.

 

‌ ‌17. پوست‌ و ناخن‌ و مو

 

تفاوت‌ پوست‌ زن‌ و مرد ناشي‌ از ماهيت‌ زمينه‌اي‌ ساختمان‌ بافت‌ همبندي‌ رشته‌اي‌ زيرجلدي‌ است، همچنين‌ بافت‌ روپوست‌ زنان‌ نازكتر از مردان‌ است‌ و مقاومت‌ كمتري‌ نسبت‌ به‌ برآمدگيها و فرورفتگيهاي‌ سطحي‌ از خود نشان‌ مي‌دهد. لطافت، صافي‌ و چرب‌تر بودن‌ پوست‌ زن‌ و نيز حساسيت‌ آن‌ نسبت‌ به‌ لمس‌ و درد، در آمادگي‌ جنسي‌ وي‌ داراي‌ اهميت‌ است. در بيماريها و عوارض‌ پوستي‌ نيز بين‌ زن‌ و مرد تفاوتهايي‌ ديده‌ مي‌شود.

 

‌ ‌18. قد و وزن‌ و نسبت‌ اندامها

 

در اندازه‌ قد و وزن‌ هم‌ عوامل‌ جنس‌ دخالت‌ دارد. در يك‌ جامعه‌ با شرايط‌ نسبي‌ يكسان‌ به‌ طور معمول‌ مرد از زن‌ سنگين‌تر و بلند قدتر است. اين‌ تفاوت‌ از دوران‌ جنيني‌ و نوزادي‌ موجود است‌ و تا زمان‌ بلوغ‌ دختران‌ ادامه‌ مي‌يابد، در رشد جهشي‌ اين‌ دوران‌ طول‌ قد و اندازة‌ وزن‌ دختران‌ افزايش‌ مي‌يابد و سپس‌ با فرا رسيدن‌ بلوغ‌ پسران، آنان‌ دوباره‌ جلو مي‌افتند. در زمان‌ بلوغ‌ نسبت‌ پهناي‌ شانه‌ به‌ عرض‌ لگن‌ در پسران‌ بيشتر مي‌شود، و در دختران‌ عرض‌ لگن‌ نسبت‌ به‌ شانه‌ افزايش‌ مي‌يابد. دختران‌ پاهاي‌ كوتاهتري‌ نسبت‌ به‌ پسران‌ دارند.

‌دوم: تفاوتهاي‌ رواني‌ زن‌ و مرد

 

 

‌آ. ويژگيهاي‌ رواني‌

 

زن‌ و مرد چنانچه‌ از نظر ساخت‌ بدني‌ از هم‌ متمايزند، تفاوتهاي‌ رواني‌ آنان‌ نيز از نظر علم‌ روان‌شناسي‌ در فرهنگهاي‌ مختلف‌ به‌ اثبات‌ رسيده‌ است، و اين‌ تفاوتها را نمي‌توان‌ تنها زاييدة‌ تربيت‌ و محيط‌ دانست.

 

توجه‌ به‌ اين‌ تفاوتها و شناخت‌ بهتر از هر يك‌ از دو جنس‌ به‌ زندگي‌ سعادتمندانه‌تر آنها مي‌انجامد و آدمي‌ را به‌ سوي‌ زيست‌ بايسته‌تر رهنمون‌ مي‌گردد. تلقين‌ زيست‌ مردانه‌ به‌ زن‌ نابودن‌ انسانيت‌ و هستي‌ او و پايمالي‌ شرف‌ و امتيازات‌ انحصاري‌ زن‌ است. اثري‌ كه‌ به‌ سرگرداني‌ و استثمار زن‌ منجر مي‌شود، و روان‌ و جسم‌ او را در وادي‌ هلاكت‌ ساز بي‌هويتي‌ مي‌فرسايد و استعدادها و تواناييهاي‌ بي‌نظير او را به‌ انحراف‌ مي‌كشاند و هستي‌ پايدار و ارجمند زن‌ را متزلزل‌ مي‌سازد. برخي‌ از تمايزات‌ عمده‌ رواني‌ دو جنس‌ چنين‌ است:

 

‌ ‌1. شكل‌گيري‌ هويت‌

 

خانواده، محيط‌ و فرهنگ‌ در شكل‌گيري‌ هويت‌ نقش‌ دارند، و در آن‌ تفاوتهاي‌ جنسي‌ مشاهده‌ مي‌شود. تحقيقات‌ حاكي‌ است‌ كه‌ شكل‌گيري‌ هويت‌ دختران‌ براي‌ استقلال‌ شخصي‌ نيست. بلكه‌ براي‌ صميميت‌ و مراقبت‌ از ديگران‌ نيز هست. در حالي‌ كه‌ هويت‌ پسران‌ از اساس‌ براي‌ استقلال‌ و رقابت‌ و فرديت‌ شكل‌ مي‌گيرد.

 

‌ ‌2. شخصيت‌

 

شخصيت‌ از مجموعه‌اي‌ سرشتها پديد مي‌آيد؛ حسادت، كنجكاوي، خيالبافي، اعتماد به‌ نفس‌ عزت‌ نفس، مكانيسم‌هاي‌ دفاعي‌ و شيوة‌ زندگي‌ از عناصر سازنده‌ شخصيت‌ آدمي‌ است، و در آنها ميان‌ زن‌ و مرد تفاوتهايي‌ جلب‌ توجه‌ مي‌كند، به‌ عنوان‌ نمونه، زنان‌ از مردان‌ حسودتر و كنجكاوترند. اعتماد به‌ نفس‌ كمتري‌ دارند، خيالبافي‌ و تخيلات‌ در دو جنس‌ فرق‌ مي‌كند.

 

‌ ‌3. گرايش‌ معنوي‌

 

گرايش‌ قلبي‌ به‌ دين‌ در ميان‌ زنان‌ بيشتر از مردان‌ مشاهده‌ مي‌شود. زن‌ مسائل‌ روحي‌ و معنوي‌ را با روان‌ خودسازگارتر مي‌يابد.

 

‌ ‌4. گرايش‌ به‌ ماديات‌

 

براساس‌ تحقيقات‌ مردان‌ بيشتر از زنان‌ به‌ امور مادي‌ و اقتصادي‌ و مسائل‌ دنيوي، گرايش‌ دارند.

 

‌ ‌5. رشد اخلاقي‌

 

انديشه‌ اخلاقي‌ زنان‌ به‌ طور عمده‌ به‌ روابط‌ بين‌ فردي‌ توجه‌ دارد و با احساس‌ مسئوليت‌ نسبت‌ به‌ ديگران‌ همراه‌ است‌ و جنبة‌ از خودگذشتگي‌ دارد. براي‌ مردان‌ خودمختاري‌ و شايستگي‌ مبناي‌ قضاوت‌ اخلاقي‌ است‌ و اخلاق‌ پسران‌ بيشتر بر مبناي‌ عدالت‌ شكل‌ مي‌گيرد.

 

پسران‌ بيشتر از دختران‌ از سخنان‌ ركيك‌ لذت‌ مي‌برند و بيشتر از آنها از قوانين‌ اخلاقي‌ سر مي‌پيچند. زنان‌ گرچه‌ احساسي‌ترند ولي‌ در مسائل‌ اخلاقي‌ سخت‌گيرترند.

 

‌ ‌6. عواطف‌ و احساسات‌

 

زن‌ از مرد عاطفي‌تر است‌ و با اين‌ سرشت‌ به‌ دنيا مي‌آيد و زندگي‌ مي‌كند و به‌ ارتباطهاي‌ عاطفي‌ علاقه‌ نشان‌ مي‌دهد، احساس‌ محبت‌ در دختران‌ بيش‌ از پسران‌ است. مرد بيشتر بر ارتباطهاي‌ فعاليت‌ مدار توجه‌ دارد و دنياي‌ بيرون‌ را هدف‌ قرار مي‌دهد و انرژي‌ خود را صرف‌ تسلط‌ آن‌ مي‌كند.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها