قوی ترین آرواره های دنیا
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:علمی, :: 3:28 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی
 
 
 

 

نا: محققان دانشگاه نيوساوث ويلز و وزارت صنايع دريايي استراليا با همکاري دانشگاه کاليفرنياي امريکا با مدلسازي رايانه اي به اطلاعات بي سابقه اي در مورد قدرت آرواره هاي کوسه سفيد بزرگ و نزديکترين خويشاوند باستاني آن پي بردند.
آنها با تحليل داده هاي تشريحي و بيومکانيکي به دست آمده از جمجمه و بافت هاي ماهيچه اي اين دو گوشتخوار اطلاعات بي سابقه اي را در مورد عادات غذايي آنها کشف کردند.
اين پژوهشگران با استفاده از تصاوير حاصل از سي تي اسکن جمجمه يک کوسه سفيد نر 4/2متري ، مدل هاي سه بعدي از آن تهيه کردند و با بکار بردن نرم افزار نوين تصويربرداري و تحليلي، جمجمه، آرواره و ماهيچه هاي آن را بازسازي کردند و براي اين کار صدها هزار قطعه ريز را به يکديگر متصل کردند.
آنها به صورت ديجيتالي اين مدل کامپيوتري را مورد "آزمايش تصادف" قرار دادند تا با شبيه سازي شرايط مختلف، به قدرت آرواره اين جانور شکارچي وحشت آور و نيز نحوه پيچيده توزيع فشار ها و کشش هاي وارده به آرواره هاي آن پي ببرند.
اين آزمايشها نشان داد قدرت آرواره بزرگترين کوسه هاي سفيد برابر 8/1تن است. در مقام مقايسه بايد متذکر شد که اين قدرت در آرواره شير افريقايي حدو 560 و در مورد انسان حدود 80کيلوگرم است . به اين ترتيب "گاز" يک کوسه سفيد بزرگ 20برابر قوي تر از شدت گاز انسان است.
"استيو رو" نويسنده ارشد اين تحقيق مي گويد کوسه سفيد بزرگ بدون ترديد يکي از قوي ترين آرواره هاي جهان را دارد و شايد عملا قوي ترين ارواره از آن اين جانور بزرگ باشد.
وي گفت بايد بخاطر داشت تيزي فوق العاده دندانهاي دندانه دار اين کوسه باعث مي شود که آنها براي فرو کردن دندانهاي خود به داخل پوست هاي کلفت و يا لايه هاي کلفت چربي يا ماهيچه احتياج به صرف نيروي زيادي نداشته باشند.
به گفته او اکثر ماهيان آرواره هاي استخواني دارند اما کوسه سفيد بزرگ برخلاف آنها ارواره هاي غضروفي دارد اما اين موضوع قدرت گاز گرفتن آن را چندان کم نکرده است.
رو و همکارانش با استفاده از روش مشابهي قدرت گاز گرفتن نزديکترين خويشاوند باستاني کوسه سفيد بزرگ يا"
Carcharodon megalodon" را که به "دندان بزرگ" نيز مشهور است، تخمين زدند. اين جانور تا 16متر طول و حدود يکصد تن وزن رشد مي کرده به عبارت ديگر وزن آن سي برابر بزرگترين کوسه سفيد امروزي بوده است.
محققان قدرت آرواره هاي اين کوسه"دندان بزرگ" را حدود 8/10تا 2/18 تن برآورد مي کنند. شواهد حاکي از آنست که "دندان بزرگ" فعالانه نهنگ هاي بزرگ را شکار مي کرده به اين صورت که ابتدا با گاز گرفتن و کندن دم و باله هاي آنها، صيد غول پيکر خود را از تحرک مي انداخته و بعدا در زمان دلخواه آن را مي خورده است.
دايناسور "تيرانوزوروس رکس" با "دندان بزرگ" نشان مي دهد که اين مارمولک عظيم الجثه وحشي به هيچوجه رقيب اين کوسه نبوده است. قدرت آرواره دايناسور تيرانوزوروس رکس حدود 1/3تن تخمين زده مي شود که از قدرت آرواره کوسه هاي سفيد کنوني بيشتر است اما با نيروي آرواره "دندان بزرگ" ابدا قابل مقايسه نيست.
هر کدام از حیوانات دارای سیستم دفاعی مخصوص خودشان هستند و این سیستم های دفاعی به آن ها کمک می کند تا در طبیعت وحشی جام سالم به در ببرند.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، یکی از انواع سیستم های دفاعی در میان حیوانات آرواره های بسیار محکم برخی از آن هاست. این مهم البته در برخی از حیوانات بسیار جدی تر است و آن ها می توانند با یک "گاز گرفتن" یک انسان را به راحتی از پا در آورند.

اسب آبی
 
این حیوان یکی از ترسناکترین موجودات در تمام دنیا است. اسب های ابی بسیار خشن و همچنین جنگ طلب هستند به طوری که ممکن است به افراد عادی هم حمله ور شوند. آرواره های این حیوان از جمله خطرناکترین آرواره های دنیا است چرا که می توانند فشاری معادل با 1821 پوند در هر اینچ مربع ایجاد کنند. زادگاه آن ها آفریقا است اما در آمریکای جنوبی نیز تعدادی از ان ها پیدا شده است. که مانند اقوام آفریقایی شان بسیار خشن هستند.

پلنگ خالدار امریکایی
 
این حیوانات قوی ترین ارواره ها را در میان تمام گربه سان ها دارند و می توانند فشار زیادی را در هنگام گاز گرفتن به سوژه خودشان وارد کنند. فشار حاصل از ارواره ها پلنگ خال دار نزدیک به 2000پوند در هر ینچ مربع است. زادگاه این حیوان از مکزیک شروع می شود و تا ارژانتین نیز ادامه دارد. ارواره های این حیوان به قدری قوی است که می تواند هر پوششی بر روی حیوانات را از ببرد و حتی لاک پشت ها نیز از دست آن در امان نیستند.

تمساح آمریکایی
 
این تمساح یکی از دونوع باقی مانده در دنیا است که بعد از تمساح چینی قرار دارد. این تمساح ها تماما در آمریکا قرار دارند و جمعیت آن ها نزدیک به 5 میلیون است. این تمساح ها غالبا از لاک پشت ها و دیگر موجودات کوچک رودخانه ها تغذیه می کنند. در تحقیقات جدیدی که انجام گرفته است فشار ارواره های این تمساح نزدیک به 2125 پوند در هر اینچ مربع است که هر چیزی را می تواند نابود کند.

کروکدیل آب های شور
 
این کروکدیل در اسیا زندگی می کند و زیستگاه اصلی آن نیز از شرق هند تا جنوب اسیای غربی و همچنین در منطقه اقیانوسیه از ان به وقور دیده می شود. فشار ارواره های این هیولا نزدیک به 3700 پوند در هر اینچ مربع است. این تمساح ها یکی از وحشی ترین گونه های جانوری هستند و اصلا رابطه خوبی با انسان ها ندارند به طوری که بسیاری از حملات حیوانات به انسان ها را این گونه از جانوران انجام می دهند.

کروکدیل رود نیل
 
یکی از وحشی ترین و همچنین خطرناکترین موجودات دنیا کروکدیل های رود نیل هستند. این حیوان به اندازه ای قوی است که می تواند به راحتی هر حیوان بزرگ یا کوچکی را با یک گار نابود کند. فشار ارواره های آن با ازمایشهای مختلف که انام گرفته است نزدیلک به 5000 پوند در هر اینچ بر اورد شده است. این کروکدیل عاشق ماهی است اما اگر هر حیوانی وارد حریمش شود امانش نمی دهد. این کروکدیل حتی اسب های ابی را نیز شکار می کند.
 

 

محققان دريافته اند موريانه پانامايي قويترين آرواره جهان را دارد. به گزارش خبرگزاري مهر، محققان جوان دانشگاه فلوريدا دريافته اند تنها يک ضربه «آرواره موريانه» پانامايي براي از بين بردن لانه مهاجمان کافي است. محققان جوان فلوريدا مطالعه جديد خود را در آزمايشگاه زيست شناسي عصبي اسميتسون در پاناما انجام دادند. اين آزمايشگاه با هدف بررسي تنوع زيستي موريانه ها در پاناما و دستيابي به درک درستي از تکامل مغز اين حشره راه اندازي شده است. اين محققان اعلام کردند: ما در نظر داريم تا در پايان بررسي هاي خود به چگونگي تکامل مغز موريانه ها و همچنين آرواره هاي مخرب اين حشره در نقاط مختلف جهان پي ببريم. براساس گزارش ساينس ديلي، محققان دريافته اند آرواره موريانه سرباز پانامايي مي تواند تا 70 متر از آشيانه و محل استقرار دشمن را تنها در يک ثانيه نابود کند. اين توانايي حيرت انگيز با استفاده از دوربين ويدئويي سرعت زياد در آزمايشگاه که در هر ثانيه 40 هزار فريم ثبت مي کند به اثبات رسيده است.
     

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها