چربی وکلسترول خون +درمان افزایش چربی وکلسترول
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:علمی, :: 3:50 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

 

تفاوت بین چربی و کلسترول چیست؟


برای بسیاری از مردم دو واژه کلسترول و چربی تفاوت چندانی با هم ندارند و یا حتی یکسان به نظر می‌رسند.
 

متخصصان تغذیه تاکید دارند که آگاهی از تفاوت این دو ماده با یکدیگر بسیار حائز اهمیت است چون به شما کمک می‌کند نوع مضر آن را به طور کامل از رژیم غذایی روزانه‌تان حذف کرده و انواع مفید آن را استفاده نمایید.
به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، چربی‌ها به طور کلی گروه وسیعی از ترکیباتی هستند که معمولا در حلال‌های ارگانیک محلول هستند اما محلول در آب نیستند.
 

انواع چربی‌ها به طور کلی شامل چربی اشباع نشده، چربی اشباع نشده تک زنجیره‌ای، چربی اشباع نشده چند زنجیره‌ای، چربی ترانس، چربی CIS، اسیدهای چرب امگا و بالاخره چربی اشباع شده هستند که این مورد آخر عامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی است.
 


متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که دوز مجاز مصرف روزانه چربی‌ها به طور کلی باید بین 15 تا 30 درصد از کل کالری مصرفی روزانه باشد. این میزان بستگی به فعالیت و میزان تحرک بدنی فرد دارد. به این ترتیب برای فردی که در طول روز نسبتا فعال است باید تقریبا 30 درصد از کل کالری مصرفی روزانه‌اش از چربی‌ها باشد. اما برای فردی که زندگی کم تحرک دارد مقدار مناسب استفاده از چربی‌ها 10 تا 15 درصد از کل کالری مصرفی روزانه است. اما کلسترول ماده‌ای است که در بدن و برای کمک به ساخت سلول‌ها و غشاء اطراف هر سلول به منظور حفاظت از آن، تولید می‌شود.
 


به این ترتیب کلسترول، چربی نیست بلکه یک ترکیب شیمیایی روغنی و چرب است که توسط کبد تولید و در پنیر، تخم‌مرغ، کره و گوشت (بویژه گوشت قرمز چرب) نیز یافت می‌شود. این ترکیب توسط خون و با کمک مولکول‌های موسوم به لیپوپروتئین حمل می‌شود. افزایش سطح کلسترول در بدن برای قلب خطرناک است و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

توصیه های غذایی برای کاهش کلسترول خون بالا

 

خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را می‌توان با بوجود آوردن تغییراتی كه میزان كلسترول خون را پایین بیاورد، كاهش داد. توجه به این نكته ضروری است كه به ازای هر یک درصد كاهش در مقدار كلسترول خون، درصد خطر بیماری قلبی كاهش می‌یابد. برای مثال پایین آوردن كلسترول خون به میزان 5-2 درصد می‌تواند خطر حمله قلبی را تا 30 درصد كاهش دهد. اكثر افراد می‌توانند مقدار كلسترول خون خود را تا میزان مطلوب پایین بیاورند. مقدار كلسترول خون اساساً تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و زمینه ارثی مقدار كلسترول خون می‌باشد. خوردن غذاهایی كه چربی‌های اشباع زیادی دارند، بیش از هر چیز شما را در خطر بالا رفتن كلسترول خون قرار می‌دهند. كاهش كلسترول خون با كاهش دریافت كلسترول و چربی رژیم (مخصوصا چربی اشباع)، افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ایده‌آل امكان‌پذیر است.

چربی های اشباع در روغن جامد، گوشت ها مخصوصاً در گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله؛ و در لبنیات مانند خامه و كره وجود دارد. بعضی از محصولات قنادی مثل پای ها، كیك ها و كلوچه ها نیز می توانند حاوی مقادیر زیادی چربی های اشباع باشند. همراه با كاهش مصرف چربی های اشباع، لازم است غذاهای غنی از كربوهیدرات ها را بیشتر مصرف كنید؛ مثل سبزیجات، میوه ها، نان و غلات سبوس دار، غلات صبحانه‌.

كاهش كلسترول خون با كاهش دریافت كلسترول و چربی در رژیم غذایی (مخصوصا چربی اشباع)، افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ایده‌آل امكان‌پذیر است.

باید به خاطر داشت كه اگر شما اضافه وزن دارید و مقدار كلسترول خونتان بالاست، كاهش وزن می‌تواند به پایین آوردن كلسترول خون شما كمك كند. برای كسانی كه به درمان پیشرفته تری نیاز دارند، درمان های دارویی مؤثر در دسترس می‌باشد.

مصرف منابع محتوی فیبر موجب کاهش کلسترول خون می شوند. انواع مختلف فیبرها (مواد غیر قابل هضم) درمواد غذایی گیاهی موجودند. ولی نوعی از فیبر که بیشترین اثر را بر کاهش کلسترول خون دارد ، فیبر محلول نام دارد که منابع غنی از آن عبارتند از : سیب ، گلابی ، مرکبات  مثل پرتقال ، لیمو  و گریپ فروت  ، توت فرنگی  ،  هویج  و غلات سبوس دار .

سبوس جو یك منبع غنی از فیبر محلول می‌باشد. نكته‌ای كه درباره این ماده مطرح است این است كه به نظر می‌رسد این ماده كلسترول بد یا LDL را كه سبب رسوب چربی در سرخرگ ها می شود ،كاهش می دهد، ولی سطح كلسترول خوب یا HDL را بالا می‌برد. غذاهای دیگر غنی از فیبرهای محلول شامل انواع لوبیا، عدس و بعضی از میوه‌ها می‌باشند. از آنجا كه تمام این غذاها هم كم‌چرب و هم دارای فیبر بالایی هستند، مصرف روزانه آنها مفید است.

 

اعمال تغییرات زیر در رژیم غذایی می‌تواند به كاهش مقدار كلسترول خون كمك كند.

* به جای غذاهای سرخ شده، از كباب شده استفاده كنید.

* چربی های اضافی را از خوراك ها و غذاهای گوشتی حذف كنید.

* بجای پنیر چرب از انواع كم چربی استفاده كنید.

* سعی كنید به جای خامه از ماست كم چربی استفاده كنید.

* به جای شیر پرچرب از شیر كم‌چربی استفاده كنید.

* مصرف شیرینی ها، پای ها، كلوچه ها و كیك ها را محدود كنید.

* از قسمت‌ های كم چرب گوشت استفاده كنید و تمام چربی های قابل رویت را جدا كنید و از مرغ و ماهی بیشتر از گوشت قرمز استفاده كنید.

* مصرف سبزیجات، حبوبات و بقولات مانند انواع لوبیا و عدس و غیره را افزایش دهید.

آنچه مسلم است هیچ یك از مواد غذایی به خودی خود مضر نمی‌باشند، بلكه تركیب غلط آن‌ها در یك رژیم غذایی نامناسب است می تواند مشكل آفرین شود.

مصرف منابع محتوی فیبر محلول موجب کاهش کلسترول خون می شوند که منابع غنی از آن عبارتند از : سیب، گلابی، مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت ، توت فرنگی ، هویج و غلات سبوس دار .

 

توصیه هایی خاص برای کاهش کلسترول:

آنچه شما باید انجام دهید، بدین ترتیب است :

1 ) هر روز حتماً 2 عدد سیب یا پرتقال ، چند عدد توت فرنگی خصوصاً پس از غذا میل کنید که باعث کاهش جذب کلسترول مصرف شده با غذا می شود.

2 ) حتماً در کنار غذا، سبزی خوردن و یا سالاد تهیه شده با هویج زیاد و روغن زیتون ( یک قاشق غذاخوری) را میل کنید.

3 ) مصرف تخم مرغ را به هفته ای 3 عدد کاهش دهید، زیرا حذف کلی کلسترول ، تولید داخلی آن را افزایش می دهد.

4 ) میگو و امعاء و احشاء گوسفند مثل: دل و جگر و قلوه ، کله پاچه و مغز و را اصلاً مصرف نکنید .

5 ) مصرف خامه و کره ممنوع است، زیرا باعث افزایش تولید کلسترول در بدن می شوند. به علاوه ازروغن های حیوانی و روغن های جامد پرهیز کنید .

6 ) از نان سبوس دار استفاده کنید.

7 ) از ماست و شیر کم چرب استفاه کنید.

8) در بین روغن های گیاهی فقط روغن نارگیل  و روغن نخل (PALM OIL) دارای مقدار زیادی چربی اشباع هستند و جزء چربی های اشباع طبقه بندی می شوند. به همین دلیل افراد دچار کلسترول خون بالا و بیماران قلبی نباید روغن نارگیل و روغن پالم(نخل) را مصرف کنند.


چه تغییرات دیگری باید انجام گیرد؟

علاوه بر این كه یك رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش مهمی‌ در كاهش بیماری قلبی داشته باشد، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید رعایت آنها را كرد. پس برای اینكه قلبی سالم داشته باشید:

ـ سیگار را ترك كنید.

ـ وزنتان را در محدوده مطلوب و ایده آل نگه دارید.

ـ استرس نداشته باشید.

ـ به طور مرتب ورزش كنید.

نیره ولدخانی- کارشناس تغذیه تبیان

آیا كلسترول تخم مرغ مضر است؟

 

در گذشته  تصور می شد كه تخم مرغ به دلیل دارا بودن كلسترول بایستی به مقدار كم مصرف شود. اما امروزه ثابت شده، مقدار چربی اشباع غذا بیشتر از خود كلسترول ، در افزایش كلسترول خون موثر است. بنابراین تخم مرغ كه دارای چربی اشباع كمی است، نقش چندانی در افزایش كلسترول خون ندارد، مگر اینكه به مقدار زیاد مصرف شود. چندی پیش مطب كامل و جامعی در رابطه با مواد مغذی موجود در تخم مرغ تهیه كرده بودیم و روی سایت به نمایش درآمد كه هم اكنون در بخش ( اجتماعی / تغذیه / خواص خوراكی ها / سایر مواد غذایی ) موجود است.

در سال 1997 ، 224 تحقیق انجام شده بر روی بیش از 8000 نفر نشان داد كه چربی اشباع موجود در مواد غذایی باعث افزایش كلسترول خون در بیشتر افراد می شود.منابع غذایی چربی های اشباع شامل : گوشت قرمز، كره ، خامه و لبنیات پرچرب و روغن نباتی جامد است.

تحقیق تازه ای برروی 117 هزار نفر زن و مرد نیز نشان داده كه حتی مصرف روزانه بیش از یك عدد تخم مرغ ، با خطر بروز بیماری قلبی – عروقی ارتباط چندانی ندارد.

بیشترین علت مرگ و میر در آمریكا بیماری قلبی – عروقی( CHD1) است كه باعث مرگ بیش از  260 هزار نفر در سال می شود. عوامل زیادی بر روی خطرCHD اثر دارند كه شامل عوامل تغییر ناپذیر و تغییر پذیر است.

عوامل تغییر ناپذیر مثل عوامل ارثی (كه در تاریخچه خانوادگی مشخص می شود)، افزایش سن، و جنس مذكر است. عوامل تغییر پذیر شامل سیگار كشیدن ، فشار خون بالا و كلسترول خون بالاست.

همچنین عوامل دیگری مثل فعالیت بدنی كم، اضافه وزن، نحوه توزیع چربی در بدن، كمبود آنتی اكسیدان ها، پاسخ غیر طبیعی به انسولین، غیر عادی شدن فاكتورهای انعقاد خون و افزایش هموسیستئین2 در خون نیز باعث بروزCHD می شوند.

اما كلسترول خون از عوامل تغییر پذیری است كه به روش زندگی ما و غذایی كه می خوریم بستگی دارد.

موارد توضیح داده شده در زیر به شما كمك می كند تا عقاید غلطی را كه در مورد كلسترول دارید كنار بگذارید.

كلسترول چیست؟

ماده مومی شكل و چربی كه به مقدارفراوان در بدن وجود دارد و برای ادامه زندگی حیاتی و ضروری است؛ تركیب مهمی كه در غشای تمام سلول ها وجود دارد. 25 درصد كل كلسترول بدن در غشای سلول های عصبی است كه مهمترین پوشش چربی است كه اعصاب را عایق می كند.

همچنین ماده اصلی برای ساخت بسیاری از هورمون های جنسی استروئیدی است ( مثل استرادیول و تستوسترون ). هورمون های استروئیدی توسط غدد فوق كلیوی ساخته می شوند مثل كورتیزول و پیش ساز ویتامینD( 7- دهیدروكلسترول). همچنین پیش ساز اصلی اسیدهای صفراوی است كه برای هضم چربی ها ضروری می باشد. بدن یك فرد بالغ 150 گرم كلسترول دارد.

 

 

 

چگونه كلسترول از رژیم غذایی بدست می آید ؟

اگر چه تقریباً تمام بافت های بدن می توانند كلسترول را بسازند، ولی بیشتر آن توسط كبد و روده ساخته می شود. این ماده بطور طبیعی و بدون توجه به دریافت كلسترول موجود در غذا ، در خون وجود دارد.

كبد مقدار مشخصی كلسترول تولید می كند كه بدون آن بدن قادر نیست به درستی كار كند. بدن یك فرد بالغ در هر روز 5/0 تا 1 گرم كلسترول می سازد كه بیشتر از مقداری است كه از طریق غذا جذب بدن می شود.منابع غذایی كلسترول شامل تخم مرغ، كره، خامه، دل و جگر و قلوه است.

رژیم غذایی كشورهای غربی روزانه حاوی 750-250 میلی گرم كلسترول است كه نصف آن توسط روده جذب می شود و در بدن گردش پیدا می كند.

مقدار كل كلسترول بدن ما به دوچیز بستگی دارد:

1- مقدار كلسترول ساخته شده در بدن و دفع شده از آن .

2-كلسترول جذب شده از غذا( تقریباً یك سوم كلسترول از غذا به دست می آید ).

در بیشتر افراد، وقتی كه كلسترول دریافتی از غذا زیاد باشد، مقدار تولید آن در بدن كاهش می یابد ولی كسی نمی تواند از این طریق مقدار كلسترول بدن خود را تنظیم كند.

تفاوت بین كلسترول خون و كلسترول غذا چیست؟

كلسترول خون مقدار كلسترول موجود در جریان خون است.

كلسترول غذا، در بعضی مواد غذایی كه ما می خوریم، وجود دارد.

آیا كلسترول موجود در غذا دلیل اصلی افزایش كلسترول خون است؟

بررسی ها ثابت كرده مقدار چربی موجود در غذا بخصوص چربی های اشباع ، بیشتر از خود كلسترول غذا، عامل اصلی افزایش كلسترول خون است.

سایر عوامل مثل كشیدن سیگار، اضافه وزن، و مقدار فعالیت بدنی بر روی چربی های خون و كلسترول نیز موثرند. اما عوامل خطر به وجود آورنده بیماری های قلبی – عروقی تحت تاثیر فاكتورهای پیچیده زیادی هستند. نقش بعضی از این عوامل مثل فشار خون بالا، فاكتورهای انعقاد خون، داشتن زمینه برای تشكیل لخته خونی در رگ ها ( ترومبوز) و مصرف الكل در ایجاد بیماری های قلبی – عروقی كاملاً ثابت شده است، ولی برخی دیگر مثل مقدار هموسیستئین خون و وضعیت آنتی اكسیدانی بدن ( كه بستگی به دریافت مواد مغذی آنتی اكسیدانی و فیتوكمیكال ها دارد) نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

 

 

LDL وHDL كلسترول چیستند؟

چربی ها عموماً با اتصال به پروتئین های خاصی به نام لیپوپروتئین ها در بدن حركت می كنند.

لیپوپروتئین ها دارای سطح ثابتی در جریان خون هستند. این مواد در بدن ذخیره و با چربی ها تركیب می شوند. ساختمان شیمیایی و نقش آنها در متابولیسم بدن پیچیده است.

بیشتر كلسترول موجود در خون (70درصد آن ) توسطLDL3 حمل می شود.LDL كلسترول را از كبد می گیرد و به بافت های بدن می برد. افزایشLDL خون باعث افزایش خطرCHD می شود. كلسترول باقیمانده توسطHDL4 حمل می شود كه باعث مصرف كلسترول و كاهش خطرCHD می شود.

افزایش كلسترول خون و خطرCHD

وقتی كه جریان خون به سمت عضله قلب با گرفتگی سرخرگ های كرونر مختل شود ،CHD می تواند باعث مرگ می شود.

دو فرآیند مهم در این روند دخالت دارند: تصلب شرایین ( سخت شدن سرخرگ ها ) و ترومبوز( ایجاد لخته خونی داخل رگ ها)

حوادث پیچیده ای كه بر روی سلول ها اثر می كنند و باعث آتروما5 می شوند ، در طی دهه های گذشته مورد بررسی قرار گرفته اند.

ابتدا عملكرد بدِ سلول های لایه داخلی دیواره سرخرگ ها باعث آسیب به آنها می شود ، در نتیجه گلبول های سفید خون بنام مونوسیت ها به این قسمت می آیند و به ماكروفاژها ( سلول های بیگانه خوار) تبدیل می شوند و عمل فیلتراسیون لایه داخلی سرخرگ ها را مختل می كنند، در نتیجه دیواره سرخرگLDL اكسید شده را از خون بر می دارد. تكرار این آسیب باعث می شود ساخت چربی ها و سایر فرآورده های سلولی كه در آتروما شركت دارند بر روی دیواره داخلی سرخرگ ادامه یابد و در نهایت باعث مسدود شدن سرخرگ شود.

افزایشLDL خون یكی از عوامل اصلی شروع  و تداوم بیماری هایCHD است. وضعیت آنتی اكسیدانی دیواره سرخرگ ها از عوامل بازدارندهCHD است و مطالعات ثابت كرده كه وجود مقدار كافی ویتامینE( آنتی اكسیدان قوی ) از آسیب لایه داخلی دیواره سرخرگ ها كه ناشی از انباشت كلسترول است، جلوگیری می كند.

پی نوشت :

1-Coronary Heart Disease ( CHD ) : شایع ترین نوع بیماری قلبی است. در این بیماری سرخرگ های كرونر كه باعث تغذیه قلب می شوند ، تنگ می شود و در نتیجه خون اكسیژن دار به مقدار كافی به قلب نمی رسد.

2- هموسیستئین : اسید آمینه ای كه از هضم پروتئین حیوانی در بدن تولید می شود و دارای گوگرد و ساختمانی شبیه سیستئین است.

3-Low Density Lipoprotein ( LDL )

4-High Density Lipoprotein ( HDL )

5- آتروما( atheroma) : ضخیم شدن دیواره سرخرگ ها در اثر انباشت چربی ها مانند كلسترول بر روی آن است كه باعث تنگی سرخرگ ها می شود.

* منبع : سایت

www.nutritionandeggs.co.ukمترجم : كارشناس تغذیه تبیان

شیر پرچرب یا كم چرب؟

 

یك بررسی نشان داد، مصرف 4 لیوان شیر كم چرب به جای 4 لیوان شیر پر چرب، مقدار كلسترول خون را كاهش می دهد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این بررسی  می خواهد بگوید مصرف شیر كم چرب، كلسترول خون را كاهش می دهد؟

خیر، این گونه نیست. بلكه این تحقیق ثابت كرده، مصرف 4 لیوان پرچرب در روز كلسترول خون را افزایش می دهد.

یك برنامه غذایی صحیح و مناسب باید دارای مقادیر كمی كلسترول و چربی اشباع باشد. 4 لیوان شیر پرچرب 150 میلی گرم كلسترول دارد كه نصف مقدار دریافتی مجاز روزانه است.

نوشیدن 4 لیوان شیر پرچرب در روز، به همراه یك عدد تخم مرغ یا 240 گرم گوشت قرمز، مقدار كلسترول را از حد مجازش بالاتر می برد.

4 لیوان شیر پرچرب، 8 گرم چربی اشباع دارد كه بالاترین حد مجاز است . در این صورت شما بایستی منابع دیگر چربی اشباع مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ ، كره و روغن نباتی جامد را كاهش دهید.

حال می خواهیم بدانیم چرا نوشیدن 4 لیوان شیر پرچرب در روز مقدار كلسترول را افزایش می دهد، ولی مصرف دو عدد تخم مرغ در روز كلسترول خون را افزایش نمی دهد؟

دو عدد تخم مرغ تقریباً چهار برابر 4 لیوان شیر پر چربی كلسترول دارد. اما تخم مرغ یك سوم شیر، چربی دارد. همچنین چربی اشباع تخم مرغ یك چهارم شیر است.

دو عدد تخم مرغ 12 گرم و 4 لیوان شیر پرچرب 35 گرم چربی دارد. مصرف چربی اشباع نسبت به كلسترول موجود در غذا، كلسترول خون را بیشتر افزایش می دهد. البته این بدان معنی نیست كه شما مجاز هستید هر چقدر كه خواستید تخم مرغ مصرف كنید . بلكه می خواهیم نشان دهیم 4 گرم چربی اشباع موجود در دو عدد تخم مرغ نسبت به 18 گرم چربی اشباع موجود در 4 لیوان شیر پرچرب، كلسترول را كمتر افزایش می دهد.

اگر می خواهید كلسترول خون خود را كاهش دهید، بایستی مصرف انواع چربی بخصوص چربی های اشباع را كاهش دهید كه این چربی های اشباع در كره ، روغن نباتی جامد، گوشت و لبنیات پرچرب مثل شیر پرچرب وجود دارد.

عاتکه موسوی- كارشناس تغذیه تبیان

 

شیر پرچرب یا كم چرب؟

 

یك بررسی نشان داد، مصرف 4 لیوان شیر كم چرب به جای 4 لیوان شیر پر چرب، مقدار كلسترول خون را كاهش می دهد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این بررسی  می خواهد بگوید مصرف شیر كم چرب، كلسترول خون را كاهش می دهد؟

خیر، این گونه نیست. بلكه این تحقیق ثابت كرده، مصرف 4 لیوان پرچرب در روز كلسترول خون را افزایش می دهد.

یك برنامه غذایی صحیح و مناسب باید دارای مقادیر كمی كلسترول و چربی اشباع باشد. 4 لیوان شیر پرچرب 150 میلی گرم كلسترول دارد كه نصف مقدار دریافتی مجاز روزانه است.

نوشیدن 4 لیوان شیر پرچرب در روز، به همراه یك عدد تخم مرغ یا 240 گرم گوشت قرمز، مقدار كلسترول را از حد مجازش بالاتر می برد.

4 لیوان شیر پرچرب، 8 گرم چربی اشباع دارد كه بالاترین حد مجاز است . در این صورت شما بایستی منابع دیگر چربی اشباع مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ ، كره و روغن نباتی جامد را كاهش دهید.

حال می خواهیم بدانیم چرا نوشیدن 4 لیوان شیر پرچرب در روز مقدار كلسترول را افزایش می دهد، ولی مصرف دو عدد تخم مرغ در روز كلسترول خون را افزایش نمی دهد؟

دو عدد تخم مرغ تقریباً چهار برابر 4 لیوان شیر پر چربی كلسترول دارد. اما تخم مرغ یك سوم شیر، چربی دارد. همچنین چربی اشباع تخم مرغ یك چهارم شیر است.

دو عدد تخم مرغ 12 گرم و 4 لیوان شیر پرچرب 35 گرم چربی دارد. مصرف چربی اشباع نسبت به كلسترول موجود در غذا، كلسترول خون را بیشتر افزایش می دهد. البته این بدان معنی نیست كه شما مجاز هستید هر چقدر كه خواستید تخم مرغ مصرف كنید . بلكه می خواهیم نشان دهیم 4 گرم چربی اشباع موجود در دو عدد تخم مرغ نسبت به 18 گرم چربی اشباع موجود در 4 لیوان شیر پرچرب، كلسترول را كمتر افزایش می دهد.

اگر می خواهید كلسترول خون خود را كاهش دهید، بایستی مصرف انواع چربی بخصوص چربی های اشباع را كاهش دهید كه این چربی های اشباع در كره ، روغن نباتی جامد، گوشت و لبنیات پرچرب مثل شیر پرچرب وجود دارد.

عاتکه موسوی- كارشناس تغذیه تبیان

 

چه اندامی متناسب است؟

 


ترکیب و موقعیت استخوان‌ها، عضلات و بافت چربی عمده‌ترین مواد مۆثر در شکل گرفتن اندام افراد می‌باشد.

تناسب اندام

سال‌ها پیش در کشور آمریکا، کمپانی بیمه عمر به نام متروپولیتن بسیار علاقه‌مند بود که در مورد طول عمر افراد تحقیق نماید. این کمپانی معتقد بود که صرفه اقتصادی شرکت بیمه‌ای‌اش در این است که افرادی را بیمه عمر نماید که طول عمر بیشتری دارند (و حق بیمه طولانی مدت پرداخت می‌نمایند). به همین دلیل از متخصصان سلامت دعوت نمود تا در مورد این سۆال «که چه کسانی طول عمر بیشتری دارند» تحقیق نمایند. بعد از تحقیقات چندین ساله فراوان پاسخ این سۆال چنین بود: افرادی که لاغرتر هستند طول عمر بیشتری دارند. تا آن زمان باور عمومی این بود که افرادی که چاق‌تر یا فربه‌تر هستند سالم‌تر هستند، به همین علت نیز فربه بودن یک امتیاز به شمار می‌رفت. از آن زمان به بعد، افراد تمایل به کاهش وزن داشته و افرادی که لاغرتر هستند سالم‌تر به شمار می‌روند.

 

کدام اندام متناسب است؟

باید توجه داشت که در سلامت بدن موارد بسیار زیادی دخیل است و تنها لاغر بودن ملاک سلامت نمی‌باشد و موضوع این که چه کسی سالم‌تر است بسیار پیچیده‌تر از آن است که گفته شود تناسب اندام یعنی لاغری. طبیعی است که امروزه افراد به دلایل زیبایی‌شناسی علاقه‌مند هستند که تا حد امکان در محدوده سالم وزن قرار گیرند، ولی همیشه این سۆال باقی است که چه اندامی متناسب است. باید در نظر گرفت که ترکیب و موقعیت استخوان‌ها، عضلات و بافت چربی عمده‌ترین مواد مۆثر در شکل گرفتن اندام افراد می‌باشد.

مهم‌ترین مطلب در مورد چگونگی توزیع چربی در بدن این است که بپذیریم چگونگی این توزیع عمدتاً ارثی است. یعنی این که چربی در شکم، پهلوها، پاها (پایین تنه)، باسن و یا در پشت شانه‌ها تجمع یابد کاملاً ارثی است

 

نقش استخوان‌ها در این است که جثه را شکل می‌دهد، طول و پهنای استخوان‌ها بسیار تعیین کننده هستند. بلندی قد و بزرگ بودن استخوان‌ها عمده عوامل تشکیل‌ دهنده یک جثه بزرگ می‌باشد. در مورد عضلات باید ذکر شود که توزیع و حجم عضلات نیز بسیار مهم است. عضلات باید بسیار سالم و با توزیع حجمی متناسبی در بدن قرار گیرند. برای مثال عضلات پا در صورتی که به خوبی تقویت شده باشند، می‌توانند تناسب پاها را شکل دهند و مانند این‌ها.

 

توزیع بافت چربی در بدن

بافت چربی متغیرترین مۆلفه مۆثر بر اندام ما است. به طوری که می‌توان آن را تغییر داد. در مورد بافت چربی باید توجه نمود که علاوه بر مقدار بافت چربی، توزیع آن در بدن نیز بسیار مهم است. مقدار و اندازه بافت چربی توسط تعادل انرژی بدن قابل تغییر است و همگان در مورد آن اطلاع دارند، ولی در مورد توزیع چربی در بدن لازم است که مواردی چند را ذکر نماییم. مهم‌ترین مطلب در مورد چگونگی توزیع چربی در بدن این است که بپذیریم چگونگی این توزیع عمدتاً ارثی است. یعنی این که چربی در شکم، پهلوها، پاها (پایین تنه)، باسن و یا در پشت شانه‌ها تجمع یابد کاملاً ارثی است. برای مثال بسیاری از افراد در هنگام دریافت انرژی بالا، پایین تنه‌شان چاق‌تر می‌شود، در صورتی که بسیاری چاقی بالاتنه را تجربه می‌نمایند. اینکه به لحاظ سلامتی کدام نوع از چاقی‌ها مضرتر می‌باشد به کنار، به لحاظ زیبایی‌شناسی نیز جای بحث دارد.

 

چاقی یا لاغری موضعی

برخی از افراد زیبایی اندام را لاغری بسیاری از اندام‌ها و فربه بودن برخی دیگر از اندام‌ها می‌دانند. برای مثال، بیشتر خانم‌ها علاقه‌مند هستند که پاها و شکم کم‌چربی داشته باشند، ولی توزیع چربی در صورت و سینه‌های‌شان کم نشود. به همین دلیل بسیاری از افراد به بحث لاغری‌ها و یا چاقی‌های موضعی روی می‌آورند که از نظر متخصصان سلامت و زیبایی بسیار بحث‌برانگیز است.

هیچ نوع رژیم غذایی قادر نیست چربی‌ها را به صورت موضعی کاهش یا افزایش دهد، بنابراین ممکن نیست که ما رژیم غذایی داشته باشیم که برای مثال شکم

فرد را کوچک نماید، ولی صورت را فربه‌تر نماید

 

روش‌های متعددی وجود دارد که باعث لاغری برخی از اندام‌ها می‌شود، در صورتی که بافت‌های دیگر را لاغر ننماید. البته باید دقت نمود که تمام تغییرات اتفاق افتاده در اندام‌ها با استفاده از این روش‌ها (مانند ماساژ، ساکشن و مانند این‌ها) کوتاه‌مدت بوده و بافت چربی در این اندام‌ها دوباره تشکیل خواهد شد (مگر اینکه دریافت چربی و انرژی روزانه محدود شود).

 

رژیم لاغری یا چاقی موضعی وجود ندارد

مطلب بسیار مهم این که هیچ نوع رژیم غذایی قادر نیست چربی‌ها را به صورت موضعی کاهش یا افزایش دهد، بنابراین ممکن نیست که ما رژیم غذایی داشته باشیم که برای مثال شکم فرد را کوچک نماید، ولی صورت را فربه‌تر نماید. در صورتی که رژیم کاهش وزن (محدود از نظر انرژی) دریافت شود تمام چربی‌های بدن با هماهنگی و به صورت موزون کاهش خواهند یافت. البته کاملاً طبیعی است که بافت‌هایی که چاق‌تر هستند و چربی بیشتری دارند، مقدار بیشتری چربی از دست خواهند داد. یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که باعث کم شدن بافت چربی بدن و در عین حال عدم تغییر صورت می‌شود، پیروی از یک رژیم کاهش وزن به همراه فیبر و آب فراوان می‌باشد. این رژیم علاوه بر این که بافت‌های چاق را لاغر می‌نماید، باعث احتباس آب در بافت‌هایی مانند صورت شده و آن‌ها را شاداب‌تر می‌کند.

ما به این 4 دلیل پرخوری می‌کنید

 


اگر می‌بینید بدون احساس گرسنگی به سراغ یخچال و خوراکی‌های گوناگون می‌روید باید بدانید که تنها نیستید. در سرتاسر دنیا میلیون‌ها انسان مانند شما بدون گرسنگی به سراغ خوردن می‌روند.

 

 

شکی نیست زمانی که پرخوری می‌کنید چاق شدن هم رد خورد ندارد. اصلاً هر چیزی که تا حالا راجع به اضافه وزن و چاقی شنیده یا خوانده‌اید را فراموش کنید. لُب کلام این است: شما زمانی چاق می‌شوید که کالری‌های دریافتیتان بیشتر از کالری‌هایی باشد که می‌سوزانید. در این مقاله چند دلیل پرخوری را عنوان و راه حل‌هایی برای مقابله با آن‌ها را مطرح می‌کنیم. با ما باشید.

 

پرخوری با شما عجین شده است

پرخوری خیلی زود تبدیل به عادت می‌شود. یعنی خیلی از مردم به زیاد خوردن عادت کرده‌اند. این افراد امشب کمی زیاده‌روی می‌کنند، فردا شب کمی دیگر و رفته رفته این کار هر شب و روزشان می‌شود. این افراد از روی عادت نه نیاز پرخوری می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که مردم به پرخوری عادت می‌کنند اما معمولاً این عادت از کودکی کسب می‌شود. در این حالت سیگنال‌های سیری زمانی ارسال می‌شود که طرف بیش از نیاز خود خورده باشد.

راه حل

بدانید که زیاد خوردن یک عادت است که در طول سال‌ها به طور ناخودآگاه کسب شده است و امروز زمان آن شده است که به این عادت نادرست پایان دهید. زمانی که به این نتیجه برسید شما بیش از نیاز خود می‌خورید بیشتر راه را رفته‌اید. یعنی راحت‌تر می‌توانید با این پرخوری بجنگید. درست است که می‌گویند ترک عادت مرض است اما شما می‌توانید از شر این عادت نادرست خلاص شوید.

 

شما نمی‌دانید چند کالری دریافت می‌کنید

گاهی وقت‌ها پرخوری نتیجه‌ی ناآگاهی ما است. بیشتر مردم نمی‌دانند بیش از آنچه که می‌سوزانند کالری دریافت می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند حین ورزش چند کالری می‌سوزانند، با خوردن غذا چند کالری دریافت می‌کنند و اصولاً هر روز باید چند کالری دریافت کنند. به عنوان مثال یک آب میوه یا نوشیدنی حاوی 170 کالری را در نظر بگیرید. شما باید بیش از 40 دقیقه پیاده روی کنید تا کالری‌های دریافتی از این نوشیدنی بسوزد. البته به احتمال زیاد شما تصور می‌کردید چیزی نخورده‌اید. حالا چند قلپ آب میوه که به جایی نمی‌رسد.

راه حل

با وجود اینکه ورزش کردن یکی از راه های لاغری و سالم زیستن است اما بهترین راه برای مهار پرخوری این است که از ارزش غذایی و کالری‌های موجود در مواد غذایی مصرفی خود آگاه باشید. برای سوزاندن کالری‌های زیادی مجبورید ساعت‌ها در باشگاه‌های ورزشی خودتان را عذاب دهید. به جای این کار و برای حفظ تعادل انرژی روزانه ساده‌ترین راه این است که کمتر بخورید منظورمان این است که به اندازه بخورید. ورزش را برای نشاط و شادابی روح و جسمتان انجام دهید نه از روی اجبار. باید آگاه باشید که بدنتان با توجه به جنسیت و سنتان به چند کالری نیاز دارد. می‌توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا تمام این اطلاعات را در اختیارتان بگذارد.

بدانید احساس نشاطی که بعد از خوردن مواد غذایی شیرین یا چرب به شما

دست می‌دهد موقت و گذراست. البته منظورمان این نیست که خودتان را از هر

چی شیرینی و تنقلات است محروم کنید

 

غذا خوردن به شما تسلی خاطر و آرامش می‌دهد

کدامیک از شما دلش نمی‌خواهد بعد از یک روز کاری سخت یک پیاله بستنی مشدی بخورد؟ چند نفرتان بعد از یک دعوای اساسی با آقا یا خانم خانه سر یخچال نمی‌روید؟ اصولاً بعضی وقت‌ها ما سراغ مواد غذایی می‌رویم چون که خسته، عصبی یا افسرده هستیم نه اینکه واقعاً گرسنه مان است. در این مواقع خوردن بهانه ای برای تسلی خاطر و احساس آرامش است نه رفع نیاز گرسنگی. اما مشکل اینجاست کمتر کسی در این مواقع به سراغ مثلاً سبزیجاتی مانند کرفس و غیره می‌رود. همه به سراغ شیرینی‌جات، بستنی و هله‌هوله ها می‌روند. دلیلش هم این است که مواد غذایی شیرین مانند شکلات و غیره باعث می‌شود که بدن هورمون‌هایی به نام هورمون لذت (دوپامین) تولید کند و خلق و خوی افراد بهتر شود. برای همین هم هست که هم در عروسی و هم خدای ناکرده در عزا شیرینی یا حلوا می‌خورند. باید بدانید که قندها به سرعت هضم و باعث تولید نشاط فوری می‌شوند برای همین مردم در خوردن شیرینی‌جات زیاده‌روی می‌کنند.

راه حل

بدانید احساس نشاطی که بعد از خوردن مواد غذایی شیرین یا چرب به شما دست می‌دهد موقت و گذراست. البته منظورمان این نیست که خودتان را از هر چی شیرینی و تنقلات است محروم کنید. اگر به مهمانی یا رستوران می‌روید و می‌بینید سیب زمینی سرخ کرده ها به شما چشمک می‌زنند یا دسرها دلتان را آب می‌کند خودتان را عذاب ندهید و محروم نکنید. اما حواستان باشد این قبیل به اصطلاح خاصه خوری ها را به مناسب‌های خاص و ویژه محدود کنید. نگذارید مصرف شیرینی‌جات و غذاهای چرب عادت هر روزتان شود. وقتی عصبانی یا افسرده هستید راه های دیگری مانند پیاده روی، دیدن فیلم، نفس عمیق و غیره را برای بهبود حالتان انتخاب کنید نه مصرف مواد غذایی شیرین و چرب را.

 

شما جنگی غذا می‌خورید

منظورمان این است که تند غذا می‌خورید. همه‌ی مادرها به فرزندانشان توصیه می‌کنند : «آرام غذا بخور و لقمه‌هایت را خوب بجو». حق با آن‌هاست. اما کو گوش شنوا!؟ زمانی که تند و باعجله غذا می‌خورید مغز فرصت کافی برای مخابره‌ی احساس سیری را پیدا نمی‌کند. برای همین شما در دام پرخوری می‌افتید.

راه حل

خودتان را کنترل کنید. دستگاه گوارش ما 20 دقیقه زمان می‌خواهد تا به مغز خبر دهد پر شده است. زمانی که تقریباً احساس سیری می‌کنید دست از غذا بکشید. حتی اگر احساس می‌کنید کمی گرسنه‌تان است. یادتان باشد کمی طول می‌کشد تا سیگنال‌های سیری مخابره شوند. یعنی شما سیر شده‌اید فقط دستور آن از مغز مخابره نشده است. پس زودتر دست از غذا بکشید.

فاطمه مهدی پور

این‌ها را بخورید تا چربی‌هایتان راحت‌تر آب شود

 


از چربی‌هایی که به پوستتان چسبیده خسته شده‌اید؟ با وجود این که نمی‌توان ادعا کرد با خوردن یک ماده‌ی غذایی مانکن می‌شوید اما باید بدانید مواد غذایی مفیدی نیز وجود دارد که کمک خواهند کرد شما راحت‌تر چربی‌هایتان را آب کنید.

برای آشنایی بیشتر با مواد غذایی چربی سوز با ما همراه شوید.

لبنیات

شیر، ماست و پنیر کم چرب

مصرف کلسیم تأثیر زیادی روی سلامت بدن دارد. اگر کلسیم کافی از طریق مواد غذایی دریافت نکنید هر کاری هم بکنید برای لاغر شدن دچار مشکل خواهید شد.

واقعیت این است زمانی که میزان کلسیم کم باشد بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند تا بهتر بتواند از کلسیم مواد غذایی استفاده کند. مشکل اینجاست که در این حالت بدن به سلول‌ها اعلام می‌کند تا چربی‌ها را ذخیره کنند. محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست منبع کلسیم هستند. هر روز و به طور مداوم از محصولات لبنی استفاده کنید. شاید یکجا 45 کیلو لاغر نشوید! اما اگر مراقب کالری‌های دریافتیتان باشید تا 7 کیلو را می‌توانید کم کنید!

چای سبز

چای سبز

بر اساس نتایج پژوهشی که در Journal of Nutrition به چاپ رسیده است، چای سبز باعث آب شدن چربی‌های دور شکم می‌شود. البته به شرط این که پیاده‌روی هم داشته باشید.

در این پژوهش شرکت کننده‌ها یک نوشیدنی حاوی کاتچین (آنتی اکسیدان قوی موجود در چای سبز) مصرف کردند و گروه دیگر یک نوشیدنی فاقد این آنتی اکسیدان دریافت داشتند. هر دو گروه هر هفته به مدت 180 دقیقه ورزش و به ویژه پیاده‌روی کردند. بعد از 12 هفته محققان مشاهده کردند که شرکت کننده‌های گروه اول 7.4 درصد بیشتر از شرکت کننده‌های گروه دوم چربی‌های دور شکم خود را آب کردند.

واقعیت این است که کاتچین، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کند و باعث می‌شود بدن چربی‌های بیشتری بسوزاند. برای استفاده از خواص لاغری چای سبز لازم است که روزانه بین 4 تا 6 فنجان چای سبز بدون کافئین بنوشید و هر هفته حداقل 180 دقیقه ورزش کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ

برای کاهش وزن و خوش اندام شدن لازم است که میزان کالری‌های دریافتی را کاهش دهید اما نباید خود را از مصرف پروتئین‌های لازم محروم کنید.

نتایج پژوهشی که در Journal of Nutrition  به چاپ رسیده نشان می‌دهد افرادی که یک رژیم غذایی حاوی میزان مناسبی پروتئین داشته‌اند ( 40 درصد پروتئین و 30 درصد گلوسید) بعد از یک سال نسبت به افرادی که رژیم غذایی‌شان سرشار از گلوسیدها بوده است (55 درصد گلوسید و 15 درصد پروتئین)، 38 درصد چربی بیشتری سوزانده‌اند.

پروتئین باعث کاهش وزن می‌شود چون بدن برای تجزیه‌ی پروتئین‌ها از انرژی و بنابراین کالری بیشتری استفاده می‌کند. از طرف دیگر پروتئین‌ها نسبت به گلوسیدها احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کنند. تخم مرغ نیز یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین است که می‌تواند به لاغری شما کمک کند.

آجیل

گردو و بادام

این مواد غذایی به آب شدن چربی‌های دور شکم کمک می‌کنند. در طول پژوهشی که نتایجش در Archives of Internal Medicine به چاپ رسید شرکت کننده‌ها همچنان به دو گروه تقسیم شدند و گروه اول رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کرده و روزانه نیز 30 گرم گردو مصرف کردند. گروه دوم نیز همین رژیم را دنبال کردند اما هر هفته یک لیتر روغن زیتون مصرف کردند.

محققان مشاهده کردند اگر گردو و دیگر دانه‌های روغنی بیش از حد مصرف نشود اثرات مثبتی ایجاد می‌کند. به خاطر اینکه این مواد غذایی سرشار از فیبر، پروتئین و چربی‌های مفید هستند و این‌ها حساسیت بدن را نسبت به انسولین افزایش داده و برای همین به لاغر شدن کمک می‌کنند.

ماهی آزاد

ماهی آزاد

محققان معتقدند امگا 3 ها توده‌ی چربی بدن را کاهش می‌دهند. البته هنوز برای آن‌ها مکانیسم دقیق این اثر مشخص نشده است. یعنی محققان به طور دقیق نمی‌دانند امگا3‌ها با چه مکانیسمی چربی‌ها را آب می‌کنند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که امگا3ها جلوی اشتها را می‌گیرند و تا دو ساعت بعد از مصرف ماهی‌های سرشار از این اسیدهای چرب مفید احساس سیری ایجاد می‌کنند. تا جایی که امکان دارد ماهی آزاد و یا ماهی‌های چرب دیگر مثل ماکرو، تن و غیره میل کنید.

 

سیب و گلابی

سیب، گلابی و فلفل دلمه‌ای

این مواد غذایی مفید سرشار از فلاوونوئیدها هستند. این ترکیبات شیمیایی به طور طبیعی در مواد غذایی گیاهی وجود دارند و روی چربی‌ها تأثیر می‌گذارند.

بر اساس نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده، در طول 14 سال شاخص توده‌ی بدن زن‌هایی که مواد غذایی سرشار از فلاوونوئیدهای بیشتری مصرف کرده‌اند نسبت به زن‌های دیگر کمتر بالا رفته است.

آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد فلاوونوئیدها مصرف انرژی را بالا می‌برند و باعث می‌شوند که عضلات گلوکزهای بیشتری جذب کرده و چربی‌های بیشتری بسوزانند. پیاز، تره فرنگی، چای سبز و سفید نیز حاوی فلاوونوئیدها هستند.

تخم کتان

تخم کتان

این دانه‌های ریز که طعم فندق نیز دارند سرشار از لیگنان هستند و نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که این ترکیبات باعث کاهش توده‌ی چربی‌های زنان یائسه می‌شوند. واقعیت این است که لیگنان‌ها شما را لاغرتر می‌کنند. توصیه می‌کنیم روزانه یک قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده در غذاهایتان بریزید و میل کنید.

از این گذشته کنجد، سیر، زردآلوی خشک، لوبیای سویا، تخمه آفتاب گردان و پسته نیز جزو منابع خوب لیگنان هستند.

سرکه

سرکه

به نظر می‌رسد که سرکه به آب شدن چربی‌ها کمک می‌کند.

نتایج پژوهشی که در Bioscience Biotechnology and Biochemistry به چاپ رسیده نشان می‌دهد افراد چاقی که یک نوشیدنی حاوی 15 تا 30 میلی لیتر سرکه مصرف کرده‌اند بعد از 12 هفته بیشتر از بقیه‌ی شرکت کننده‌ها چربی آب کردند.

محققان معتقدند که سرکه باعث فعال شدن ژن‌ها و تولید آنزیم‌هایی می‌شوند که به بدن کمک می‌کنند تا چربی‌ها را بیشتر تجزیه کنند. می‌توانید روزانه 15 میلی لیتر سرکه را در شیر یا نوشیدنی‌های دیگر حل کرده و میل کنید. این کار باعث می‌شود حالت اسیدی سرکه گرفته شود و شما راحت‌تر بتوانید آن را مصرف کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


لسترول و تری گلیسیرید بالا به چه مفهوم می باشند ؟
 
 
کلسترول و تری گلیسیرید بالا به چه مفهوم می باشند ؟
کلسترول بالا چیست ؟
کلسترول ماده ای نرم و چربی مانند می باشد که در جریان خون و تمامی سلولهای بدن شما یافت می شود .
ممکن است چربیهای اشباع ، چربیهای ترانس و کلسترولی که شما می خورید، سطح چربی خونتان را افزایش دهند . ممکن است وجود مقدار زیادی کلسترول در خون شما، منجر به افزایش خطرابتلا به بیماریهای قلبی وسکته مغزی شود . بسیاری از افراد دارای سطوح کلسترول بسیار بالا بوده (200mg/dl یا بیشتر) و از هر پنج نفر یک نفر دارای سطح کلسترول در محدوده پرخطر (240mg/dl یا بیشتر) می باشند . خبر خوب اینکه شما می توانید جهت کاهش کلسترول خون خود، اقداماتی را انجام دهید .
کلسترول باواسطه لیپوپروتئین ها از جریان خون به سلولهای بدن منتقل می شود.<

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها