مطلب جالب در مورد خواص آجیل ها و دانه های روغنی
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان

 

 کاکائوی تلخ از پوست محافظت می کند | آجیل و دانه های روغنی


نتایج یك تحقیق جدید نشان داد: کاکائوی تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیركننده نور خورشید محافظت می ‌كند.
 
به گزارش ایسنا، دانشمندان در پژوهش جدیدی دریافتند: اثرات نور خورشید كه می‌ تواند باعث ایجاد چین و چروک و پیری در پوست شود، با مصرف کاکائویتلخ كاهش می یابد.
 
این دانشمندان تحقیقات خود را در مركز درماتولوژی اروپایی لندن انجام داده‌اند.
 
این مركز، یك كلینیك تخصصی پوست است كه در این زمینه مطالعات مفیدی انجام داده است. دانشمندان این كلینیك هم چنین تاكید كردند، مصرف روزانهکاکائوی تلخ خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز كاهش می‌ دهد.
 

در این گزارش تاكید شده است كه تاثیرات فوق فقط مربوط به کاکائوی تلخ (نه معمولی) می شود، چون این نوع کاکائو حاوی مقادیر بسیار بالایی از فلاوانول‌ ها است.
فلاوانول‌ها آنتی اكسیدان هایی هستند كه به طور طبیعی در دانه ‌های كاكائو وجود دارند.
(کاکائوی تلخ نسبت به کاکائوی معمولی دارای پودر کاکائوی بیشتری است، یعنی هر چه درصد کاکائوی موجود در شکلات بیشتر باشد، تلخ تر و تیره رنگ تر است.)
 
در این تحقیق، دانشمندان دریافتند: افرادی كه کاکائوی غنی از فلاوانول مصرف می كنند، در برابر اشعه ی ماورا بنفش خورشید كه باعث بروز چین و چروک های پوستی می‌ شود، مقاوم ترند و كمتر یا دیرتر دچار پیری پوست می‌ شوند.
 
محققان می ‌گویند مكانیسم اصلی این تاثیر، خاصیت آنتی اكسیدانی و ضد التهابی این مواد است. البته شكلات های معمولی تاثیر مشابه را به هیچ وجه ندارند.


 آشنايي با خواص گردو - 1 | آجیل و دانه های روغنی


گردو، محصول درخت زيبايي است كه ارتفاع آن مي تواند به 20 متر برسد.
ميوه گردو پوشيده در پوسته هاي نازكي است كه آن را هم لايه گوشتي سبزرنگي دربرمي گيرد و از تمام قسمت هاي آن استفاده طبي به عمل مي آيد.
مغز گردو داراي پروتئين، قند، آب و چند اسيد آلي، مقدار كمي اسانس و ويتامين هاي A، B، C، DوE است. اين ميوه حاوي اسيدهاي چرب مفيد و املاح معدني نظير كلسيم، پتاسيم، منيزيم و فسفر است، تا جايي كه در برخي منابع، ميزان فسفر آن را در رده منابع غني ذكر مي كنند.گردو از نظر طب سنتي ايران گرم و خشك است و از روغن آن براي پختن غذا استفاده مي شود (كه البته به سادگي اكسيد مي شود)، گردو درمان كننده بيماريهاي ريوي است و مصرف آن براي پايين آوردن كلسترول خون نافع است.مصرف گردو از تشكيل سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا جلوگيري مي كند.
از آنجايي كه گردو حاوي كلسيم، فسفر و منيزيم است مصرف آن به منظور پيشگيري از پوكي استخوان، بسيار توصيه مي شود.از مخلوط گردو با عسل و شير، معجوني به دست مي آيد كه براي افرادي كه از لاغري مفرط و ضعف رنج مي برند مفيد بوده و براي ورزشكاران ميان وعده بسيار عالي به شمار مي آيد.
اين ميوه براي بالا بردن قواي جنسي نيز كاربرد دارد و مرباي آن ملين بوده و در كاهش درد نافع است.به خانم ها به خصوص در دوران بارداري و شيردهي و به دانش آموزان مصرف روزانه گردو همراه با ساير مغز هاي گياهي بسيار توصيه مي شود.مصرف گردو به افرادي كه تري گليسريد خون بالايي دارند توصيه نمي شود.
اهميت كلسيم
كلسيم ماده معدني ضروري براي ساختن و حفظ استخوان هاي محكم، دندان هاي سالم و عضلات و بافت هاي سالم است.
مصرف مقادير زياد كلسيم در سنين پايين به خصوص در دوره نوجواني، براي حفاظت از استخوان ها در سال هاي بعدي زندگي و جلوگيري از پوكي استخوان مهم است. توده استخواني تا حدود 30 تا 35 سالگي به رشد خود ادامه مي دهد. كلسيم موجود در شير، ماست و ساير فرآورده هاي لبني به ساخته شدن توده استخواني كمك مي كند.
اين ماده معدني همچنين در سبزي هاي داراي برگ سبز، بنشن  و ميوه ها و مغزهاي خوراكي مانند بادام يافت مي شود.ما حداقل به 550 ميلي گرم كلسيم در روز نياز داريم، هر چند كه با افزايش سن اين نياز بيشتر مي شود.



نوشته شده توسط مغذیانی در 7 فروردين 1388 ساعت 21:48


 آشنايي با خواص گردو -2 | آجیل و دانه های روغنی


مغز گردو از جمله مغزهاي پرچرب است كه نه ‌تنها يكي از مقوي‌ترين اجزاي آجيل‌ها به شمار مي‌آيد
بلكه در پخت بسياري از شيريني‌ها، دسرها و همچنين بعضي غذاها مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در اين ميان رايج‌ترين آنها خورش فسنجان و غذايي قديمي به نام كله‌جوش است.
خواص غذايي:
مغز گردوي خشك، طبيعتي گرم و خشك دارد در حالي كه اين خواص در نوع تازه آن كمتر است. مغز گردو مانند بقيه مغزهاي ديگر، سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي است كه از آن‌جمله مي‌توان به ويتامين‌هاي
A، E، C، B1،B12، اسيد فوليك، نياسين و همچنين املاح معدني شامل فسفر، پتاسيم، منيزيم و پروتئين اشاره كرد.
جالب توجه آن است كه فسفر موجود در گردو به اندازه‌اي است كه با فسفر موجود در ماهي و تخم‌مرغ تا حدي برابري مي‌كند.
نگهداري:
پاييز فصل گردو است و اين روزها آن را به‌راحتي مي‌توان تهيه كرد. گردو را به صورت مغز شده خريداري كنيد يا اگر آن را با پوست تهيه كرده‌ايد آن را پيش از خراب شدن در اثر گرما، مغز كرده و پس از انتقال به كيسه‌هاي پلاستيكي به صورت دربسته در يخچال يا فريزر (براي طولاني مدت) نگهداري كنيد. گردو در محيط بيرون از يخچال به سرعت بوي كهنگي و به اصطلاح نا مي‌گيرد.
خواص درماني:
 مغز گردو با اينكه از جمله مغزهاي چرب است ولي خوردن آن كلسترول خون را كاهش داده و در نتيجه خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كم مي‌كند. در ضمن نسبت به مغزهاي ديگر، حاوي مقدار بيشتري اسيد چرب امگا3 است.
 با توجه به ويتامين
A موجود در گردو، خوردن آن براي تقويت بينايي، پوست، مو و ناخن توصيه مي‌شود. همچنين به علت دارا بودن ويتامين B براي تقويت اعصاب، رفع سستي و بي‌حالي و خستگي زودرس مفيد است.
علاوه بر مغز گردو، پوست و همچنين برگ آن براي درمان بيماري‌هاي مختلف توصيه مي‌شود؛ به عنوان مثال مي‌گويند جوشانده برگ گردو براي درمان بيماري‌هاي قند، گل‌مژه، نرمي استخوان، اگزما، نقرس، روماتيسم و كم‌خوابي مفيد است.
يك قاشق سوپ‌خوري گردوي خرد شده چه دارد؟
انرژي  پروتئين  كربو هيدرات  چربي  فيبر
3/ 47 كيلو كالري    9/ 1 گرم   94/ 0 گرم  4/4 گرم   39/ 0 گرم



 
نوشته شده توسط مغذیانی در 7 فروردين 1388 ساعت 21:46


 آشنايي با خواص پسته | آجیل و دانه های روغنی


باتوجه به اينكه بهترين نوع پسته جهان در كشور ما وجود دارد، ايران يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان مهم پسته در جهان به حساب مي‌آيد
 پسته نه تنها در 2‌نوع خام و بو داده از جمله اجزاي مهم آجيل‌هاي شور و شيرين است، بلكه نوع تازه آن نيز – كه در اواخر تابستان و اوايل پاييز به بازار مي‌آيد – طرفداران بسياري دارد.
علاوه بر اين مغز آن به صورت خرد و آسياب‌شده در پخت بسياري از شيريني‌ها و كيك‌ها و همچنين به صورت خلالي براي تزئين بعضي از پلوهاي مخلوط مانند شيرين‌پلو، مرصع پلو، هويج پلو و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در ضمن از پوست نرم و تازه آن نيز مربايي خوشمزه درست مي‌كنند.
  خواص پسته
- پسته طبيعتي گرم و خشك دارد و حاوي مقدار زيادي پروتئين گياهي، مواد نشاسته‌اي غني و مواد معدني‌اي نظير پتاسيم و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تأمين مي‌كند.
- بعضي محققان عقيده دارند كه پروتئين پسته به اندازه‌اي است كه مي‌توان آن را به عنوان جايگزيني براي گوشت و حبوبات دانست. در ضمن روي موجود در آن نيز در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است.
- علاوه بر اينها وجود كلسيم و آهن در پسته سبب شده كه اين نوع خشكبار نقش بسيار مهمي در استحكام‌بخشيدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنين درمان بيماري‌هايي نظير كم‌خوني‌هاي ناشي از فقرآهن داشته باشد.
خوردن پسته براي افزايش حافظه و تقويت ذهن نيز مفيد است ولي باتوجه به اينكه خاصيت چاق‌كنندگي دارد، اگر رژيم داريد، اعتدال را در مصرف آن رعايت كنيد.
- براي رفع طبيعت گرم پسته – كه باعث ايجاد كهير يا دانه‌هاي قرمزرنگ پوستي مي‌شود – بهتر است آن را با برگه زردآلو، هلو يا انار ترش مصرف كنيد تا گرمي آن، قدري خنثي شود.
- برخلاف خود پسته، پوست آن خاصيت سرد و خشك دارد و مصرف آن براي تقويت معده و قلب توصيه مي‌شود. در ضمن اسهال را نيز برطرف مي‌كند.
علاوه بر اينها براي خوشبوشدن دهان و تقويت لثه‌ها مي‌توانيد پوست تازه پسته را جويده و براي مدتي در دهان نگه داريد.



نوشته شده توسط مغذیانی در 7 فروردين 1388 ساعت 21:36


 آیا آجیل خوب است یا نه؟ | آجیل و دانه های روغنی


اخیراً درباره ی خوردن آجیل ، زیاد بحث می شود زیرا دانه هایی مثل آجیل، منابع خوبی از اسیدهای چربی ضروری می باشند.درحالیكه در بعضی از كتاب ها گفته می شود خوردن آجیل را محدود كرده و یا از آن پرهیز كنید.
مطالب این گونه كتاب ها ، درباره ی عدم مصرف آجیل، شامل حال افراد زیر است:
1- كسانی كه بخواهند وزن خود را كاهش دهند.
2- دیابت خود را كنترل كنند.
3- چربی خون ( كلسترول) خود را كاهش دهند.
4- كسانی كه بیش از نیاز بدنشان، انرژی دریافت می دارند.
این گونه افراد باید مصرف آجیل را محدود و یاحتی از خوردن آن، خودداری كنند زیرا چربی ها فشرده ترین منبع انرژی هستند( یعنی با مقدار كم، انرژی زیادی به بدن می رسانند).اگر می خواهید وزن خود را كاهش دهید بایستی مصرف روغن ها و چربی های اضافه شده به غذا و غذاهای پر چرب را محدود  كنید.
تمامی دانه ها دارای مقدار زیادی پروتئین، املاح، ویتامین، فیبر و رنگدانه های گیاهی هستند. همچنین روغن های گیاهی و كربوهیدرات موجود در آنها، منبع انرژی خوبی جهت نیاز كودكان می باشند.
دانه هایی مثل آجیل، زیتون، ذرت، پنبه دانه، دانه كتان و لوبیای سویا دارای مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع چند گانه( پلی) و مونو( با یك باند دو گانه) می باشند.
چربی های غیر اشباع پلی نیز مقادیر مختلفی از اسیدهای چرب ضروری امگا -3 و امگا-6 را دارند.اسیدهای چرب غیر اشباع ، باعث كاهش كلسترول خون می شوند. همچنین مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع در زنان باردار باعث ارتقای ضریب هوشی و تكامل سیستم عصبی كودكان می شود.مقادیرمناسب و كافی هر یك از این دانه ها، 1 تا 3 قاشق غذا خوری در روز است .
هر قاشق غذا خوری آجیل، 100 كالری انرژی دارد و هر1 پوند( تقریباً 450 گرم) بادام زمینی دارای 2200 كالری انرژی است . به همین دلیل به كسانی كه قصد كاهش وزن را دارند توصیه می شود از خوردن آجیل پرهیز كنند.
برای بیشتر افراد ، خوردن تنها 1 قاشق غذا خوری بادام زمینی یا بادام شور مشكل است. اما بهتر است زیاد آجیل نخورید و حتی خوردن دانه های طعم دهنده ای مثل كنجد، خشخاش، زیره سیاه و سبز، رازیانه و یا دانه های فاقد طعم مثل دانه كتان را محدود كنید.
البته می توان گفت آجیل شور برای ورزش های سخت و طولانی مدت ، مثل دوچرخه سواری ودویدن، خوردنی مطلوبی است زیرا به آسانی حمل می شود و مقدار قابل توجهی  انرژی متراكم دارد و همچنین نمك آنها و مایعاتی كه به همراه آن نوشیده می شود ، بدن ورزشكار را از كم آبی(دهیدراته شدن) حفظ می كند .



 
نوشته شده توسط مغذیانی در 13 آبان 1387 ساعت 10:18


 بادام زمینی در درمان سل موثر است | آجیل و دانه های روغنی


مطالعات جدید نشان می دهد كه یك ماده ی شیمیایی موجود در بادام زمینی ، درمان مؤثری برای بیماری سل است.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، بیماری سل سالیانه سبب مرگ بیش از دو میلیون تن در سراسر جهان می شود.
با این حال بیشتر كسانی كه در معرض باكتری سل قرار دارند، هیچ گونه علائم  بیماری را از خود نشان نمی دهند. این نكته بیانگرآن است كه در بیشتر موارد دستگاه ایمنی بدن به تنهایی می تواند با باكتری سل مقابله كند.
ماده ی شیمیایی  « اكسید نیتریك » در بسیج كردن دفاع بدن نقش مهمی ایفا می كند .
دانشمندان براین باورند كه كمبود اكسید نیتریك باعث آسیب پذیری برخی از افراد می شود وافزایش مقدار این ماده می تواند مشكل را بر طرف كند.
یك راه ، تجویز كپسول های حاوی ماده ی آرگینین است كه بدن برای تولید اكسید نیتریك ازآن استفاده می كند . آرگینین به مقدار زیاد دربادام زمینی یافت می شود.
دانشمندان دانشگاه " لینكوئپینگ " درسوئد 120 بیمار مسلول را در كشور اتیوپی بررسی كردند.این افراد به مدت چهار هفته همراه با دارو درمانی استاندارد، كپسول های آر گینین یا دارونما دریافت كردند.
گروهی كه آرگینین دریافت كردند به درمان سریع تر پاسخ دادند وعلائم بیماری مانند سرفه های شدید نیز درآنها بسیار سریع تر برطرف شد. هم چنین میزان باكتری سل در آزمایش بزاق این بیماران كمتر از بیمارانی بود كه دارونما دریافت كردند.
محققان براین باورند كه درمان با آرگینین می تواند طول مدت درمان را كوتاه تر كند وحتی خطرانتقال بیماری درمراحل عفونی سل را هم كاهش دهد.
دكتر توماس شون ، سرپرست این مطالعه می گوید : تأكید بر درمان با چهار پادزیست كه سازمان جهانی بهداشت توصیه كرده است ، به عنوان مهم ترین روش درمان سل حائز اهمیت است.
مكمل های آرگینین با تقویت دستگاه ایمنی بدن ، شیوه ی جدیدی برای درمان مؤثر سل فراهم می كنند .
به گفته ی محققان درمناطقی كه امكان دسترسی به كپسول های آرگینین وجود ندارد، خوردن خوراكی هایی نظیر بادام زمینی كه غنی از آرگینین است می تواند همین تأثیر مثبت را ایجاد كند.
بسیاری از مغزها ( خشكبار ) حاوی مقادیر زیادی آرگینین هستند كه دراین میان ، بادام زمینی به علت ارزانی قیمت وقابل دسترس بودن درتمام دنیا ، جایگاه ویژه ای دارد.




 بادام زمینی دانه ای مفید برای مبتلایان به چربی خون | آجیل و دانه های روغنی


تحقیقات و بررسی های متعدد نشان داده اند، چربی بادام زمینی و كره بادام زمینی برای انسان مفید است.
طی یك مطالعه در یكی از دانشگاه های آمریكا، اثرات رژیم غذایی حاوی بادام زمینی و كره آن در كاهش كلسترول خون، با میانگین رژیم غذایی آمریكایی ها مقایسه شد. نتایج نشان داد كه خطر بیماری های قلبی با مصرف متناوب و مكرر بادام زمینی( هر بار به مقدار كم) كاهش می یابد.
اثرات رژیم غذایی دارای بادام زمینی
1- كاهش كل كلسترول و
LDL كلسترول ( كلسترول بد)
2- حفظ و نگهداری
HDL كلسترول ( كلسترول خوب)
3- كاهش تری گلیسیرید
همچنین دارای مقدار زیادی چربی غیر اشباع است.
بادام زمینی و كره آن، منبع خوب و با صرفه ای از پروتئین هستند و بیشتر ویتامین ها و املاحی را كه به سختی بدست می آیند، تامین می كنند كه این ویتامین ها و املاح شامل اسید فولیك، ویتامین
E ، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و همچنین رنگدانه های گیاهی و فیبر خوراكی می باشند.
* نكته:
یك واحد بادام زمینی معادل 2 قاشق غذاخوری بادام زمینی است كه تقریباً به اندازه انگشت شست شما است.
بادام زمینی منبع بسیار خوبی از پتاسیم- اسید فولیك- نیاسین- اسید پانتوتنیك- فسفر- منیزیم- روی و ویتامین
B1 می باشد.
كره بادام زمینی منبع ویتامین
B6- اسید فولیك- فسفر- منیزیم- روی و پتاسیم است و نیز منبع بسیار خوب و عالی نیاسین می باشد.
وقتی توصیه می شود افراد بایستی دریافت چربی خود را بصورت متعادل تنظیم كنند به این معنا نیست كه بایستی چربی را از رژیم غذایی خود حذف كنند. طبق توصیه های تغذیه ای تا 30 درصد انرژی غذا را می توان از چربی ها بدست آورد و این مقدار مناسبی است . البته نوع چربی كه این 30 درصد را تشكیل می دهد، خیلی مهم است.
چربی موجود در بادام زمینی و كره آن:
-چربی غیر اشباع پلی ( چربی خوب )
-چربی اشباع ( چربی بد )
-چربی غیر اشباع مونو ( چربی خوب )
* 85 درصد چربی بادام زمینی، چربی غیر اشباع (خوب) است. (50 درصد چربی های غیراشباع مونو و 35 درصد چربی های غیراشباع پلی )
* چربی های غیراشباع، كلسترول خون را پائین می آورند و از این طریق در سلامت قلب مؤثرند.
* 15 درصد چربی بادام زمینی و كره آن، چربی اشباع ( بد) است.
* بادام زمینی و كره آن، چربی های ترانس ندارند.
* چربی های اشباع و ترانس، هر دو باعث افزایش كلسترول خون می شوند.
* بادام زمینی و كره آن كلسترول ندارند.


میزان مواد مغذی موجود در بادام زمینی و كره آن:
 
بادام زمینی
(30 گرم یا 2 قاشق غذاخوری )
كره بادام زمینی
( 30میلی لیتر یا 2 قاشق غذاخوری)
مواد مغذی
174
192
انرژی
9/7 گرم
2/8 گرم
پروتئین
8/14گرم
3/7 گرم
7/4 گرم
1/2 گرم
0 گرم
5/16گرم
9/7 گرم
5/4 گرم
3/3 گرم
0 گرم
چربی
غیراشباع مونو
غیراشباع پلی
اشباع
كلسترول
7/5 گرم
2/6 گرم
كربوهیدرات
2/2 گرم
8/1 گرم
فیبر
130 میلی گرم
151 میلی گرم
سدیم
204 میلی گرم
217 میلی گرم
پتاسیم
55 میلی گرم
51 میلی گرم
منیزیم
2 میلی گرم
9/0 میلی گرم
روی
039/0 میلی گرم
04/0 میلی گرم
آهن
38 میكرو گرم
24 میكروگرم
اسید فولیك
08/0 میلی گرم
03/0 میلی گرم
ویتامینB1
6/5 معادل نیاسین(NE)
7/5 معادل نیاسین(NE)
نیاسین
08/0 میلی گرم
15/0 میلی گرم
ویتامینB6
155 میلی گرم
119 میلی گرم
فسفر
 
پيوندها