میکروسکوپ نوری (اجزاء،کاربرد،اصول نگهداری)
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:, :: 6:57 قبل از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

 

NOا
سيستم system
اجزاي تشكيل دهنده
1
قسمت سری دو چشمی
1) عدسي چشمي                  2) لوله 2 چشمي         3) رأس 2 چشمي  
2
صفحه چرخاننده عدسي
4) صفحه چرخاننده عدسي       5) عدسي هاي شئيي
3
صفحه مكانيكي و كندانسور
6) كاندنسر  7) روزنه ديافراگم   8) نگهدارنده فيلتر       9) محدوده پهناي عدسي
21) كنترل كننده ديافراگم       23) صفحه مكانيكي
4
وضوح، روشن ساز
10) محل خروج نور همراه با نگهدارنده فيلتر نوري   
11) دسته تنظيم زمينه نور ديافراگم           12) آينه مقعر    13) نور تابيده شده    
14) نگهدارنده لامپ با حلقه تنظيم كننده    15) عدسي جمع كننده     16) آينه
5
بدنه ميكروسكوپ
17) سيستم انتقال دهنده داخلي    18) روستات (دستگاه تنظيم جريان برق)
19) سيستم تغذيه (برق)            20) پيچ تنظيم كننده ميكرو و ماكرو 
22) بازوي ميكروسكوپ            24) پايه
 
احتياجات برپ
احتياجات برپايي
به طور معمول ميكروسكوپ ها نور را متعادل مي نمايند. دیگر میکرویکوپ ها از يك آينه اي استفاده مي‌كنند كه نور از ميان آن سريعتر از لامپ به نمونه برسد.
بعضي از  ميكروسكوپ ها در مناطقي مورد استفاده قرار مي گيرند كه خطوط برقي وجود ندارد (مناطقي كه از مراكز شهري دور مي باشند) و بنابراين به وسيله عوامل بهداشتي مورد استفاده قرار مي گيرند.
انواع خاصي ميكروسكوپ نياز به برپايي و مراحل نصب ويژه اي دارند به عنوان مثال ميكروسكوپ فلوئورسانس به يك اتاقك تاريك براي مشاهده بهتر نياز دارد.
شرح مشكلات درخصوص استفاده از ميكروسكوپ ها
عدسي هاي چشمي
بيشترين مشكل مكرري كه در نتيجه استفاده از عدسي هاي دوچشمي ايجاد مي شود وجود گرد و غبار و دوده است كه ممكن است در سطح داخلي و خارجي باشد. اين چنين گرد و غبارهايي سايه هايي ايجاد مي كند كه دربررسی  نمونه ها دخالت مي كند خصوصاً زماني كه عدسي هاي با قدرت بزرگنمايي بالا (40 x و 100 x) استفاده مي شوند. اگر اين گرد و غبار خارجي (بيروني) باشد تميز كردن سطح عدسي ها مشكل را حل مي نمايد. اما اگر اين آلودگي داخلي (دروني) باشد لازم است كه عدسي جدا شود، سطح داخلي تميز گردد و پس از آن دوباره متصل شود و بازبيني نهايي روي آن انجام گيرد. خراشيدگي ممكن است در عدسي ها ديده شود به خصوص اگر آن ها به مدت طولاني مورد استفاده قرار گيرد و اين از كوتاهي فرد درخصوص استفاده از مواد مناسب و زمان کافی در فرایند  پاكسازي ناشي مي شود.
خراشيدگي فضاي تار مانندي، مثل سايه در زمينه ديد عدسي ايجاد مي كند متأسفانه با اين نوع از آسيب ديدگي بايد عدسي را عوض كرد. بعضي وقتها نيز ساختمان اصلي عدسي فرو رفته مي شودکه  براي تعميرباید عدسي جدا گردد ، حلال مناسب براي آن به كار برده مي شود و ساختمان اصلي آن تميز مي شود و عدسي را دوباره وصل مي نمايند. اگر عدسي هاي چشمي در قسمت eyepiece شكستگي را در اثر ايجاد يك پيشامد غيرعادي نشان دهد، (در اثر افتادن يا استفاده نامناسب) قسمت عدسي ميكروسكوپ بايد عوض شود.
Binocular head (سري دو چشمي)
چگونگي و حالت Binocular head تأثير مستقيم بر كيفيت تصوير ايجاد شده توسط ميكروسكوپ دارد. مهمترين اجزاي تشكيل دهنده اين قسمت منشور و آينه مي باشد. دوده و گرد و خاك چسبيده به قسمت هاي نوري اين جزء بر كيفيت تصوير تأثير مي گذارد. اين لوازم حتي مي توانند به وسيله كارهاي عادي آزمايشگاه مانند تغيير كردن عدسي، نصب لوازم فرعي مانند دوربين .و.... كثيف شوندهمچنین ممکن است  در اثر فراموش شدن قرار دادن يك حفاظت کننده  در زماني كه ميكروسكوپ استفاده نمي شود این قسمت آسیب بیند.
منشورها
اين اجزاء سطح هاي بازتاب كننده نقره اندودي دارند كه در اثر گذشت زمان مي توانند توانايي بازتابشان را از دست بدهند. بعضي منشورها فقط سطح بازتاب کننده ی آنها یک روکش نقره اندود دارد. بنابراين اگر آن سطح بازتاب كننده آسيب ببيند، كل منشور بايد برداشته شود، يا تميز شود يا سطح آن دوباره جلا داده شود و يا رنگ شود و در نهايت دوباره نصب شود و در رديف سري دو چشمي قرار گيرد. نوع نگهداري و تعمير اين قسمت بسيار پيچيده است و ممكن است فقط توسط آزمايشگاه ها و يا شركت هاي خاصي كه اين خدمات (تعمير و نگهداري) را ارائه مي دهند انجام شود. برداشت منشورها بدون آموزش و ابزارهاي مناسب مي تواند اثر شديدي بر كيفيت تصوير گذارد و حتي اجزاي تشكيل دهنده ميكروسكوپ را بشكند.
آينه ها
اين اجزاء سطح هاي بازتاب كننده اي دارند كه به طور مستقيم در تماس هوا اند و به زنگ زدن حساس اند. اگر تعمير لازم باشد آينه جدا مي شود و از قسمت سري دوچشمي برداشته مي شود و با يک مورد جديد جايگزين مي شود و در رديف مکاني که بايد باشد قرار مي گيرد.
 
 
سيستم نوري
اين يک قسمت بنيادي در ميکروسکوپ است چون اگر سيستم روشن سازي به خوبي کار نکند، ميکروسکوپ قادر به کار نيست چون تنظيم شدت نور براي مشاهده نمونه ها بسيار بنيادي است. فاکتورهاي زيادي مي تواند بر سيستم نوري (روشنايي) تأثيرگذارد معمول ترين آن گرد و خاک و آسيب عدسي ها و آينه است. هم چنين مي توان مواردی همچون  نقص در ولتاژ تغذيه کننده و يا استفاده از لامپ هایی بجزاز مواردي که کارخانه ها توصيه کرده اند را نام برد. موارد نا متعارف ذکر شده توليد يک سايه کوچک در زمينه ميزان ديد مي نمايند و سبب نارسابودن شدت نور و فقدان همجوري در سيستم روشنايي مي شود.
گرد و خاک و دوده (آلودگي) داخلي
اين موترد به دلیل محکم نشدن سیستم نوری (به منظور جلوگیری از نفوذ آلودگی) ايجاد مي شوند. گرد و خاک در سيستم سبب توليد حالت پخش شدگي نور و کاهش کميت نوري که به نمونه تابيده مي شود، مي گردد. ذرات گرد و خاک بزرگ و زياد سبب ايجاد سايه هايي مي شود که ديدن نمونه را مشکل مي سازد. به منظور تصحيح اين مشکل بايد سيستم روشن ساز جدا کرد، اجزاي ترکيب دهنده آن پاک شود و سپس در يک راستا در جاي خود دوباره وصل شوند.
آينه ها
آينه ها يك پوشش بازتاب كننده به طور مستقيم در سطح شان دارند و در توليدات اخير ميكروسكوپ اين قسمت به طور عمومي داراي يك روكش حفاظت كننده مي باشد ولي در تجهيزات قديمي تر اين پوشش بازتاب كننده در معرض زنگ زدن بوده است.
لامپ تابان
لامپ يك جزء مصرف شدني است كه مدت و دوام معين و تعيين شده اي دارد پس استفاده از اين قسمت بايد از پيش تدبير شود تا اين اطمينان حاصل گردد كه جايگزيني اين جزء آيا هميشه در آزمايشگاه ها و يا موسسه هايي كه اين تجهيزات را نصب و برپايي مي سازند، ممكن است يا خير؟
نصب لامپ ميكروسكوپ طبق دستورالعمل كارخانه سازنده آن انجام مي شود. بعضي تجهيزات مانند ميكروسكوپ نوري فلوئورسانس از لامپ هاي مخصوصي (جيوه يا نور زنون) استفاده مي كنند كه نيازمند روش خاص نصب و درجه بندي بر طبق توصيه ها و سفارشات سازنده ی اين اجزاء مي باشند. تعيين ولتاژ يك ميكروسكوپ بايد مرتبط با ولتاژ تعيين شده به وسيله سازنده باشد زیرا ممکن است خطرات احتمالی که  كيفيت نور را تحت تأثير قرار می دهد رخ دهد. توجه داشته باشيد بعضي ميكروسكوپ ها از سيستم مبدل داخلي و يا خارجي و سيستم تنظيم كننده ولتاژ نيز استفاده مي كنند.
كندانسور
كندانسور چگونگي تمركز بر روي نمونه زير مشاهده و بررسي را كنترل مي كند. اين جزء تركيبي از عناصر و اجزاي نوري و مكانيكي مي باشد. اجزاي نوري عدسي ها هستند و اجزاي مكانيكي اجزايي اند كه چگونگي كنترل موقعيت و حالت عدسي ها و كيفيت نوري كه به نمونه از طريق يك روزنه مكانيكي مي رسند را بررسي مي نمايند به طور معمول اصولاً اجزاي كندانسور تحت تأثير حضور گرد و خاك قرار مي گيرند. اين اجزاء بايد همانند آينه ها و عدسي ها پاك شوند و از يك بروس نرم براي رفع گرد و خاكي كه بر روي سطح مي نشيند، بايد استفاده گردد.
اجزاي سيستم مكانيكي نياز به تنظيم به وسيله ابزارهايي با مشخصات مخصوص به خود را دارند و هر سازنده نيز دراين خصوص طراحي خاص خود را دارد. كارهاي روزمره اي كه دراين خصوص انجام مي گيرد برپاك كردن، تنظيم كردن و روغن كاري كردن محصولات تكيه دارد.
صفحه يا نگهدارنده نمونه
صفحه يا نگهدارنده نمونه از يك سري اجزايي تركيب شده است كه متقابلاً با هم عمل مي نمايند و هدف آنها كنترل موقعيت نمونه ی زير بررسي و مطالعه است. اين صفحه قابليت حركت در مسير x و y را دارد كه گرداننده مي تواند به وسيله تكمه هاي مستقل ماكروميكرو آنرا كنترل كند. كنار اين صفحه يك ابزار فنري شكل كششي وجود  دارد كه اجازه مي دهد تا نمونه به حالت نرم حركت كند.
در قسمت بالا صفحه ها و يا ابزارهاي كنترل كننده اي نصب شده اند كه اين اجزا براي اسلايدهاي نمونه تعبیه  شده است. نگهداري اين اجزا مي طلبد كه اجرا پاك شوند، روغن كاري گردد و به خوبي تنظيم شوند.
نگهدارنده قسمت صفحه ی گردان عدسي هاي شيئي
نگهداري اين قسمت ساده است. اين قسمت اجزاي گيرنده داخلي دارد كه به عدسي هاي شيئي مورد استفاده اجازه مي دهد كه درميكروسكوپ نوري در يك تراز قرار گيرند. اين جزء به حالت سيس مي گردد (چرخانده مي شود) تا زماني كه يك مكانيسم بازدارنده موقعيت مناسب عدسي بعدي را تنظيم كند. هر كارخانه سازنده تعداد عدسي شيئي كه مي تواند به صفحه چرخان نصب شود را تعيين مي كند. رايج ترين تعداد عدسي شيئي كه بر روي صفحه چرخان مي تواند نصب شود معمولاً بين 3 تا 4 عدسي است. نگهداري اين اجزاء تميز كردن و روغن كاري و درست تنظيم نمودن را مي طلبد. عدسي هاي شيئي بايد يك زدودگي روزانه از ساختارهاي نوري خارجي خود دريافت نمايند. عدسي نوع امرسيون نياز به روغني دارند كه بوسيله آن بعد از هر استفاده تميز شوند تا با اين كار از آلودگي قسمت هاي نوري داخلي به دليل خاصيت موئينگي روغن جلوگيري به عمل آيد.
بدنه ميكروسكوپ
بدنه ميكروسكوپ طراحي شده است تا از قسمت هاي ديگر ميكروسكوپ كه قبلاً شرح داده شده است مثل قسمت سری دو  چشمي، صفحه مكانيكي، كندانسور و نگهداررنده چرخان عدسي هاي شيئي و ديگر اجزاء مثل سيستم مبدل برق و قسمت هاي الكتريكي و... حفاظت و نگهداري نمايد. نگهداري قسمت بدنه ميكروسكوپ به طور عمده شامل پاكيزه نگهداشتن سطح ان، زدودن گرد و خاك و دوده و يا اجسامي كه بر چگونگي كيفيت و ارائه آن تأثير دارند،است  .بسيار ضروري است كه مراقبت خاصي درخصوص مواد شيميايي كه براي اسلايدهاي رنگ آميزي شده لازم است ،به کار برد زيرا اين مواد شيميايي ممكن است خورنده باشند.
اصول نگهداري كلي ميكروسكوپ
به خاطر موارد گفته شده در بالا (صفحات قبل) بسيار ضروري است تا بر اين نكته كه ميكروسكوپ ابزار بسيار دقيقي است تأكيد شود. درستي و بي نقصي اجزاي نوري، مكانيكي و الكتريكي ميكروسكوپ بايد به منظور ایجاد یک  موقعيت مناسب در ميكروسكوپ حفظگردد. هر جزء از ميكروسكوپ با استفاده از تكنيك هاي پيشرفته ساخت و توليد، شكل گرفته است. بر پايي (روي همگذاري) سر هم سازي اين اجزاء و تنظيم ميكروسكوپ در كارخانه بوسيله تجهيزات مخصوصي انجام مي شود. در طي اين پروسه ها هماهنگي مورد نياز بين اجزاي مختلف آن به شدت توسط شيوه هاي اندازه گيري پيشرفته كنترل مي شود.
پاكسازي اطراف ميكروسكوپ، برپايي و دقت در استفاده آن اصول بنيادي اي براي دستيابي به يك مدت عمر طولاني و کارا براي ميكروسكوپ به حساب می آیند . بنابراين عواملي مانند رطوبت، گرد و خاك و وضعيت نامناسب در منبع تغذيه برق، استفاده نامناسب و نصب نامناسب در حفظ ميكروسكوپ اختلال ايجاد مي نمايند. نگهداري ميكروسكوپ نيازمند مقادير زيادي از مراقبت و صبر است كه بايد با استفاده از ابزارهاي خاص به وسيله پرسنل آموزش ديده دراين زمينه انجام شود. توصيه هاي كلي که  در بعد ارائه مي شود براي برپايي و نگهداري ميكروسكوپ در يك وضعيت كاري خوب، بسيار لازم مي باشد.
نصب و برپايي
1- از اين نكته كه ناحيه اي كه ميكروسكوپ نصب شده است در برابر ذرات گرد و غبار حفاظت مي شود، اطمينان حاصل كنيد. آن مكان بايد سيستم تهويه مناسب داشته باشد كه هوا را از عدم وجود غبار و ذرات ضمانت كند،همچنین كنترل رطوبت محيط و كنترل دماي ثابت محيط را نيز انجام دهد.
2- بررسي كنيد كه منطقه امن باشد و داراي در قفل شونده باشد تا از برداشت هاي بدون اجازه ی  صاحب جلوگيري به عمل آيد.
3- مطمئن شويد جايي كه ميكروسكوپ قرار دارد از منابع آبي يا جايي كه مواد شيميايي استعمال مي شوند به دور باشند تا از ريختن و يا نشت آنها جلوگيري به عمل آيد. همچنين از قراردادن ميكروسكوپ در محل هايي كه نور آفتاب مستقيم مي تابد جلوگيري به عمل آيد.
4- از اين نكته اطمينان حاصل كنيد كه مكاني كه انتخاب شده است داراي پريز برق مناسب با سيستم نوري ميكروسكوپ باشد و بايد در يك وضعيت مناسب با ولتاژ تنظيم شده طبق استاندارد معین شده باشد اگر ميكروسكوپ از آينه استفاده مي كند بايد در جايي قرار گيرد كه نزديك پنجره باشد تا توزيع مناسب نور را داشته باشد اما نبايد مستقيم در معرض نور آفتاب قرار گيرد.
5- ميكروسكوپ را در يك سطح صاف روي يك ساختار جامد قرار دهيد جايي كه داراي يك فضاي مناسب براي استفاده كننده باشد تا بتواند پاهايش را زير آن فضا قرار دهد. بدن آن فرد بايد نزديك ميكروسكوپ باشد و سر فرد نزديك عدسي هاي چشمي و فرد بدون هيچ خميدگي در ستون فقرات، گردن و پشت قرار گرفته باشد.
6- براي آسان نموده كار و موقعيت فرد استفاده كننده از ميكروسكوپ، يك صندلي كه ارتفاع آن قابل تعديل است را فراهم كنيد كه داراي تكيه گاه نيز باشد. اگر تكيه گاه پشت نداشته يك تكيه گاهي براي پاها مهيا كنيد و آنرا در فضاي جلوي كار قرار دهيد (نه روي صندلي). هدف از اين كار اين است كه ستون فقرات به اندازه اي كه ممكن است قائم و راست باشد و از خميدگي شانه ها و گردن جلوگيري به عمل آيد.
7- از قراردادن ميكروسكوپ نزديك تجهيزاتي كه ارتعاشات توليد مي كنند مانند ماشين ها و يخچال هاي برقي اجتناب نماييد.
8- سعي كنيد كه ميكروسكوپ را از موقعيت نصب خود حركت ندهيد به خصوص اگر از آن به مقدار زياد و هر روز استفاده مي‌كنيد.
9- ميكروسكوپ را با يك حفاظت كننده از گرد و خاك بپوشانيد به خصوص اگر به مدت طولاني از آن استفاده نمي شود. اقداماتي را انجام دهيد كه به وسيله آن ميكروسكوپ از تأثير رطوبت زياد در امان بماند زيرا در محيط خشك تر احتمال رشد قارچ كمتر است. حفاظت كننده ممكن است از جنس پلاستيك باشد يا پارچه اي از همان كيفيت مشابه مانند دستمال هايي كه پرز نمي گيرند، باشد.
10- در مناطقي با شدت رطوبت بالا ميكروسكوپ را در يك جعبه يا كابينت (اتاقك) قرار دهيد كه در آن چراغ برقي بيشتر از 40 وات وجود نداشته باشد. اين به محيط اجازه مي دهد تامحیط  خشك بماند و احتمال رشد قارچ ها  را كم كند، اگر اين كار متناوباً انجام شود. از اين نكته اطمينان حاصل نمائيد كه در آن محيط روزنه هايي وجئد دارد که ورود و خروج هوا را کنترل کنند.
ايي
 
روش پاكسازي ميكروسكوپ
پاك كردن ميكروسكوپ يكي از كارهاي مهمي است كه به صورت روزانه انجام مي شود و بايد به عنوان يك كار ضروري و لازم تلقي گردد. موارد زير در تميزسازي عدسي مورد نياز است:
1- يك قطعه از پارچه تميز كه از نظر لطافت و جنس مانند دستمال كاغذي باشد.
2- يك قوطي از محلول تميزكننده عدسي كه مي تواند از يك فرد دوربين ساز (عينك ساز) بدست آمده باشد. كه اين به طور معمول باید بر روي پوشش حفاظت كننده عدسي و پيوستگي اي كه در ساختار  عدسي وجود دارد تأثير ن گذارد (سبب تخريب عدسي و حل شدن آن نشود) از اين محلول ها میتوان اتيل اتر، دي اتيل بنزن و بنزين سفيد رانام برد.
اخطار: بعضي سازنده ها استفاده از الكل و استون را توصيه نمي كنند زيرا سبب تخريب ساختار عدسي مي شود و پيوستگي آن را از بين مي برد.
3- كاغذ عدسي: اين مورد به طور معمول از يك فرد عينك ساز (دوربين ساز) تهيه مي شود و اگر تهيه اين ماده ممكن نيست مي توان از يك كاغذ چاذب يا نخ و پنبه نوع دارويي (پزشكي) به جاي آن استفاده كرد. همچنين يك قطعه از پارچه ابريشمي نرم مي توان استفاده نمود.
4- يك قطعه از چرم بسيار خوب: اين ماده مي تواند از يك مغازه كفش سازي تهيه شود.
5- توده لاستيكي براي دميدن هوا: اين وسيله مي تواند با اتصال يك پيپت به يك توده پلاستيكي، ساخته شود.
6- يك كاور پلاستيكي كه ميكروسكوپ را در زماني كه از آن استفاده نمي شود در برابر محيط خارج حفاظت كند. همچنين از يك كيسه پارچه اي با نساجي و طرح مشابه يك دستمال مي توان استفاده نمود. (از نظر جنس نرم باشد)
7- بروس نرم مو يا يك قلموي خوب نقاشي: نكته مهم اين است كه بروس مو بايد طول دراز داشته باشد و همچنين نرم، خشك و بدون هيچ روغني باشد. اين وسيله را مي توان از مغازه هاي عكاسي تهيه كرد يا معادل آنرا از مغازه هاي لوازم آرايشي بذست آورد.
8- يك بسته كوچك از مواد خشك كن (ژل سيليكا): كه در جعبه هاي (ذخيره اي) ميكروسكوپ به منظور رطوبت آن جعبه در صورتي كه آن (جعبه) محفوظ از هوا باشد، استفاده مي گردد. اين بسته كوچك زماني كه بايد جايگزين و تجديد شود را با تغيير رنگ خود نشان مي دهد. وقتي در وضعيت مناسب باشد به طور معمول رنگش آبي است. اما در محيط هاي رطوبتي رنگ بسته صورتي مي شود.
9- لامپ ها و فيوزهاي جايگزين: اين ها بايد مشابه مدل هايي كه به وسيله كارخانه ها نصب شده اند باشد و يا داراي مشخصات معادل آنها باشند.
نكته: همه مواد موردنيازي كه در بالا گفته شد بايد تميز نگهداري شوند و در محلي كه از تأثير  محيط بيروني در امان باشند، نگهداري شوند.
تميز سازي اجسام نوري
در ميکروسکوپ اجسام نوري 2 نوع اند: 1- آنهايي که سطح خارجي شان در تماس با محيط بيرون است 2- آنهايي که سطح داخلي در تماس با محيط بيرون است و در داخل بدنه ميکروسکوپ است و بايد بيشتر حفاظت شوند. مانند عدسي هاي شيئي، صفحه 2 چشمي، آينه ها، منشورها، کندانسورها و روشن ساز و ...
فرآيند پاکسازي اگر چه مشابه است ولي از لحاظ احتياطات و مراقبت هايي که بايد انجام شود، متفاوت اند.
1- ابزارهاي نوري خارج از ميکروسکوپ مانند صفحه 2 چشمي، عدسي هاي شيئي و کندانسور و روشن ساز به وسيله پاک کردن سطح شان به صورت ملایم با یک  بروس مو تميز مي شوند. اين عمل ذرات گرد و خاک را حذف مي کند. سپس از توده پلاستيکي براي ورود جريان هوا به سطح عدسي استفاده مي شود تا اطمينان حاصل شود که سطح از گرد و خاک عاري است. اگر گرد و خاک به سطح نوري چسبيده باشد، از يک قطعه پارچه نرم براي تميز کردن استفاده مي شود. (به صورت حرکات دوره اي شکل (دايره اي) و البته بدون اعمال فشار زياد بر روي عدسي) از توده پلاستيکي (بولب لاستيکي) به منظور حذف ذرات چسبيده به عدسي با به جريان انداختن هوا در داخل عدسي دوباره استفاده مي شود. هم چنين از يک چرم خوب نيز ميتوان استفاده کرد اگر از چرم استفاده مي کنيد آن را بر روي قسمت انتهايي يک استوانه با قطر کمتر از عدسي قرار دهيد و بدون اعمال فشار زياد بر روي عدسي با ملايمت آن را بچرخانيد در نهايت هوا به وسيله يک بادکش (هواکش) به داخل سطح عدسي وزيده مي شود و اين عمل براي پاکسازي سطح خارجي بسيار مناسب است. درصورت لزوم قطعه چرمي مي تواند با آب مقطر مرطوب شود.
2- به طور معمول در شرايط مناسب نصب ميکروسکوپ، سطح داخلي آن نبايد به وسيله گرد و خاک و ذرات تحت تأثير قرار بگيرد (آلوده شود)، اگر به خاطر بعضي دلايل ذرات  گردو خاک در سطح داخلي ابزارهاي نوري ديده شد، لازم است آنها باز شوند تا فرآيندهاي تميز سازي را بتوان انجام داد. اگر خود محيط تميز نيست صفحه 2 چشمي و عدسي هاي شيئي هرگز براي تميزسازي نبايد باز شوند پس بايد به وسيله يک بروس مو و هواکش لاستيکي طبق فرآيندهايي که قبلاً توضيح داده شد، تميز شوند.
توصيه نمي شود عدسي را به خاطر هر دليلي باز کنيم زيرا اين کار قدرت بزرگنمايي تعيين شده توسط کارخانه راتغيير مي دهد. اگر اجسام نوري جدا شدند، بايد دوباره طبق دستورالعمل کارخانه سازنده (و با دقت) نصب شوند. تميزسازي عدسي هاي شيئي بايد محدود به تميز نگه داشتن عدسي جلويي و عقبي باشد.
3- اگر ته مانده روغن امرسيون بر روي عدسي مشاهده گرديد، بايد بوسيله استفاده از کاغذ عدسي يا پارچه کتون پاک شود. سپس سطح عدسي بايد به وسيله محلولي که از اتر پتروليوم 80 درصد و 2 پروپانول 20 درصد ساخته مي شود، تميز شود.
تميز سازي بدنه ميکروسکوپ
1- براي رفع آلودگي هاي خارجي و برداشت روغن از روي بدن ميکروسکوپ از يک محلول پاک کننده استفاده مي کنيم. اين اقدام بايد به وسيله يک بروس کوچک انجام شود. پس از پاکسازي روغن و آلودگي، بدنه ميکروسکوپ بايد به وسيله يک محلول شامل 95 درصد اتانول و 5 درصد آب مقطر پاک شود.
نکته: اين محلول براي پاکسازي قسمت هاي نوري مناسب نمي باشد.
2- قسمت هايي که داراي مکانيسم هاي تنظيم کننده اند مانند پيچ هاي تنظيم کننده ماکرو و ميکرو و کندانسور و صفحه ميکروسکوپ، بايد براي نرم حرکت کردن مرتب با روغن موتور، روغن کاري شوند.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها