هدایت جهشی در اعصاب
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, :: 2:55 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

 

.
 
 هدایت جهشی در اعصاب
 
در بافت عصبی علاوه بر نورونها كه مسؤول هدایت پیامهای عصبی هستند، سلولهای دیگری وجود داربد كه وظایف متعددی را به آنها نسبت می دهند.
 دانشمندی به نام ویرخف این ماده میان بافتی را نوروگلیا یا چسب عصب نامید. اكنون ما می دانیم كه آن چسب ساختمان سلولی دارد.
 دو نوع از این سلولها در مغز وجود دارند سلولهای نوروگلیا یا كوچك هستند كه آنها را میكروگلیا می نامند و یا بزرگند كه آنها را ماكروگلیا می نامند سلولهای میكروگلیا میله ای شكل هستند احتمالا منشا مزودرمی دارند و توانایی بیگانه خواری در سیستم اعصاب مركزی به عهده آنهاست. در این نوشتار از سلولهای ماكروگلیا بحث می كنیم. سلولهای ماكروگلیا به دو نوع الیگو دندروگلیا و آستروسیتهاتقسیم می شوند الیگودندروگلیا این نوع سلولها در میان اكسونهای میلین دار در ماده خاكستری و سفید مغز و همچنین در اطراف نورونهای ستاره ای شكل قرار دارند.
 سلولهای الیگودندروگلیا نورونهای فاقد میلین كوچك را احاطه می كند، همچنین این سلولها در اطراف اكسونهای موجود در سیستم اعصاب مركزی پوشش میلین می سازند ، سلولهای شوان، فقط برای یك اكسون محیطی پوشش میلین می سازد در حالی كه یك الیگو دندروگلیا برای حدود ۳۵،اكسون مركزی میلین می سازد. اكسونهای میلین دار موجود در سیستم اعصاب مركزی همانند اكسونهای محیطی قادر به هدایت جهشی هستند، در نتیجه سرعت هدایت افزایش می یابد علت آن است كه مقدار زیاد لیپید غشا میلین باعث میشودكه مقدار بار الكتریكی لازم برای دیپلاریزه كر دن منطقه بین گره های رانویه اكسونها كم شود بنابراین بار الكتریكی قابل دسترسی برای دیپلاریزه كردن گره های رانویه افزایش می یابد به نظر می رسد كه الیگودندروگلیا در سیستم اعصاب مركزی و سلولهای شوان در سیستم اعصاب محیطی تعداد كانالهای یونی اكسونهای میلین دار را كنترل می كنند به كمك تكنیك ویژه ای وجود كانالهای یونی وابسته به ولتاژ در سلول های شوان مشخص شده اند به نظر می رسد كه سلولهای سازنده میلین این كانالها را برای اكسونها آماده می كنند.
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها